Üniversite öğrencilerinin hepatit B’ye ilişkin bilgi ve tutumlarının değerlendirilmesi
Künye
Şahin, Nurdan. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Hepatit B’ye İlişkin Bilgi Ve Tutumlarının Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul : İstanbul Bilim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.Özet
Hepatit B enfeksiyonu Dünya ve ülkemiz için önemli bir sağlık sorunu olup, toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi gençlerin Hepatit B ile ilgili bilgi düzeyi ve tutumlarının geliştirilmesi ile mümkün olmaktadır. Üniversite öğrencilerinin Hepatit B enfeksiyonu ile ilgili bilgi düzeylerini ve tutumlarını belirlemek amacı ile gerçekleştirilen tanımlayıcı nitelikte bir araştırmadır. Araştırma Mart 2008–Haziran 2008 tarihleri arasında 626 üniversite öğrencisi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Veri toplama öncesi kurum izinleri ve öğrencilerden bilgilendirilmiş sözlü onam alınmıştır. Hepatit B enfeksiyonuna ilişkin tutum ve bilgi düzeyi anket formu ile sorgulanmıştır. Veriler SPSS istatistik programı ile değerlendirilmiştir. Yaş ortalaması 20,28±1,84 (Yaş aralığı:17-33) olan çalışma grubunun bilgi düzeyleri orta düzeydedir [x±sd: 23,53±10,11 (Dağılım aralığı: 0-41)]. Hepatit B aşısı yaptıran, delici-kesici işlemler ve kas-içi/damar-içi enjeksiyonlar sırasında virüsün bulaşması konusunda dikkatli olduğunu bildiren ve hemşirelik bölümünde öğrenim gören öğrencilerin bilgi düzeyi puanları daha yüksek bulunmuştur. Öğrencilerin %32,3'ü (n=202) Hepatit B hastalığından korktuğunu, %17,6’sı (n=110) Hepatit B virüsünü taşıdığını bildiği bireylerle mümkün olduğunca daha az etkileşimde bulunmaya gayret ettiğini, %27,8’i (n= 174) bulaşma yollarını bildiğini ve korunma önlemlerini (aşı vb.) aldığı için bir virüsün bulaşması konusunda endişesinin olmadığını belirtmiştir. Öğrencilerin %39,5’i (n=247) Hepatit B aşısı yaptırmıştır. Hepatit B virüsünün bulaşmasını engellemek amacıyla öğrencilerin %83,4’ü (n=522) delici kesici işlemler sırasında dikkatli olduğunu bildirmiştir. Üniversite öğrencilerinin Hepatit B enfeksiyonu konusundaki farkındalık düzeyi ve aşılanma oranlarının arttırılması için eğitim programlarının planlanması ve danışmanlık gereksinimlerinin karşılanması önem taşımaktadır. Hepatitis B infection is an important health problem worldwide. Therefore, increasing students’ knowledge and positive attitudes about Hepatitis B will help to protect and improve the public health. It is a descriptive study which aims to determine the level of knowledge and attitudes of university students about Hepatitis B. The research was conducted between March 2008 and June 2008 on 626 university students. The study was approved by the university administrations. A verbal informed consent was obtained from the students. The data were gathered using a questionnaire. Data were analysed using the SPSS (version 11.5) program. The average age of sample was 20.28±1.84 (Range:17-33). The level of knowledge about Hepatitis B was moderate [x±sd: 23.53±10.11 (Range: 0-41)]. Students studying nursing, those vaccinated against Hepatitis B, those reported to take precautions for Hepatitis B contamination had higher scores of knowledge about Hepatitis B. A total of 39.5% (n=247) of the students were vaccinated against Hepatitis B. One third of the sample (32.3%, n=202) were afraid of Hepatitis B, 17.6% (n=110) reported that they avoid as mush as possible any interaction with people infected with Hepatitis B virus. Only 27.8% (n=174) do not have any concern about Hepatitis B virus contamination since they knew about the path of infection and took the necessary precautions, 83.4% of the sample (n=522) reported to be very careful and to take precautions in order to prevent contamination with Hepatitis B virus during incisions. In order to increase the awareness and to promote Hepatitis B vaccination among university students, it is crucial to increase the knowledge about Hepatitis B through education and providing counseling services.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11446/118Koleksiyonlar
- Hemşirelik [98]