Hemşirelik öğrencilerinin yenidoğanda bakıma ilişkin bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi
View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/embargoedAccessDate
2012-06-08Metadata
Show full item recordCitation
Çöllü, Ebru. (2012). Hemşirelik Öğrencilerinin Yenidoğanda Bakıma İlişkin Bilgi Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul : İstanbul Bilim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.Abstract
Bakım standartlarına göre yenidoğan bakımı uzmanlaşmış personel tarafından yapılmalıdır. Yenidoğan bakımı ile ilgili yenidoğan ünitelerinde bakım kalitesi artmış ve hemşire en üst düzeyde ekibin çekirdek üyesi olma özelliğini kazanmıştır. Yenidoğan hemşireliğinin pratik uygulamasında genel olarak; bütün hemşirelik uygulamalarının temelini oluşturan hemşirelik sürecinden faydalanılır. Bu çalışma hemşirelik öğrencilerinin Yenidoğan bakımı konusundaki bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi ve sonuçlar doğrultusunda önerilerde bulunmak amacı ile tanımlayıcı nitelikte planlandı. Araştırma İstanbul’daki bir vakıf üniversitenin hemşirelik yüksekokulunda öğrenimlerini sürdürmekte olan 350 öğrenci üzerinde gerçekleştirildi. Veri toplama araçları olarak Öğrenci Bilgi Formu ve Yenidoğan Bakımı Bilgi Düzeyi Değerlendirme Formu kullanıldı, Verilerin istatistiksel analizi SPSS kullanılarak gerçekleştirildi. Hemşirelik öğrencilerinin Yenidoğan Bakımı hakkındaki bilgi düzeylerinin yüksek düzeyde olduğu bulundu. Yenidoğan Bakımı hakkındaki bilgi düzeyini eğitim görülen sınıf, yaş (p<0,01), cinsiyet (p<0.05), mezun olunan lise türü ve başarı puanları (p<0,01) ile ilişkili olduğu belirlendi. Öğrencilerin yaşları artıkça bilgi düzeylerinin daha yüksek olduğu görülmüştür (rs=0,155, p=0,004). Araştırmaya katılan kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre kıyasla bilgi düzeyinin daha yüksek olduğu belirlendi (Zmwu=-2,454, p=0,014). Üniversite 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin 2. sınıf öğrencilerine göre yenidoğan bakımı bilgi düzeylerinin yüksek olduğu saptandı (X2kw =62,621, p=0,000). Süper lise mezunu öğrencilerin düz lise mezunu öğrencilere göre bilgi düzeylerinin daha yüksek olduğu görüldü (X2kw=9,742, p=0,045). Babaları her hangi bir okuldan mezun ve okur-yazar olan öğrencilerin, babaları okur–yazar olmayan öğrencilere göre bilgi düzeylerinin yüksek olduğu belirlendi (X2kw=13,679, p=0,018). Hemşirelik yüksek okullarının müfredat programında yenidoğan bakımı konusuna ayrıntılı yer verilmesi, aile sağlığı konusunda babalara yönelik eğitim programlarının planlanması önerilmiştir. Care standards recommend the care of newborn babies to be provided by specialized health care personnel. The quality of care provided at neonatal care units has been improved considerably and nurses in neonatal care clinics play a pivotal role in health care team. Neonatal care nursing is based on main nursing care practices and nursing care process. The aim of this descriptive study was to assess the nursing students’ level of knowledge about neonatal care and to provide suggestions for improving the students’ knowledge about neonatal care. It was conducted at school of nursing of Foundation University, located in Istanbul. The study sample comprised of 350 undergraduate students. Data were collected using Student Information Form and Neonatal Care Knowledge Questionnaire. The data were analyzed using SPSS software (version 16). The study found that the level of knowledge about neonatal care of nursing students was high. There were statistically significant differences between and Neonatal Care Knowledge Questionnaire in relation to variables such as students’ class, gender and the type of high school completed (p < 0.05). The current study found also a correlation between students’ age and academic achievement scores (p< 0.01). There was a positive relationship between the level of knowledge and students’ age (rs = 0.155, p = 0.004). The level of knowledge of female nursing students were higher than male nursing students (Zmwu = -2.454, p = 0.014). Study found that the 4th and 3rd class students got higher level of knowledge about neonatal care than 2nd class students (X2kw = 62.621, p = 0.000). Students graduated from so-called super section of these schools so-called super section of the general high schools got higher level of knowledge about neonatal care than those graduated from general high school (X2kw = 9.742, p = 0.045). Students whose father has had any formal education or were literate had better level of knowledge about neonatal care than those whom father were illiterate (X2kw = 13.679, p = 0.018). Study suggest to develop courses in the curriculum of nursing schools about neonatal care, and family planning health education about fathers.
Collections
- Hemşirelik [98]