dc.contributor.advisor | Durna, Zehra | |
dc.contributor.author | Balkan Mercan, Ecenur | |
dc.date.accessioned | 2020-02-08 | |
dc.date.available | 2017-02-08T08:23:29Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.identifier.citation | Balkan Mercan E. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin port kateter uygulaması ile ilgili bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul: İstanbul Bilim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11446/1281 | en_US |
dc.description | Yazar tarafından 08.02.2020 tarihine kadar erişimi engellenmiştir | en_US |
dc.description | İstanbul Bilim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Anabilim Dalı | en_US |
dc.description.abstract | Onkoloji hastalarında sık kullanılan port kateter uygulamasında, kateter bakımından primer olarak hemşireler sorumludur, bakımın planlı ve sistematik yönetimi önemlidir. Amaç: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin port kateter uygulaması ile ilgili bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi amacı ile tanımlayıcı olarak planlandı.
Gereç ve Yöntem: Araştırma, İstanbul ili Avrupa Yakası’nda bulunan bir vakıf üniversitesinin Hemşirelik Yüksekokulu 2. , 3. ve 4. sınıf öğrencilerinden 248 öğrenci ile yapıldı. Veriler kurum izni ve etik kurul onayı alınarak anket formu ile toplandı. Anketler SPSS 16.0 programı kullanılarak değerlendirildi.
Bulgular: Port Kateter Uygulaması Bilgi Düzeyi Değerlendirme Formu puanlarının 1 ile 26 arasında değiştiği, bilgi formu puan ortalamasının 15,49 ± 5,722 olduğu tespit edildi. Port Kateter Uygulaması Bilgi Düzeyi Değerlendirme Formu puanları, hemşirelik öğrencilerin eğitim gördükleri sınıfa göre, mezun oldukları lise türüne göre, mesleğini isteyerek tercih etme durumuna göre, akademik başarısına göre, port kateter uygulaması hakkında bilgi sahibi olma durumuna göre, port kateter uygulamasında hemşirelerin sorumluluklarını bilme durumuna göre karşılaştırıldığında istatistiksel olarak anlamlı bulundu.
Sonuç: Hemşirelik eğitimi sürecinde port kateter ile ilgili bilgi ve uygulamaların geliştirilmesi, klinik alanda port kateter ile ilgili çalışmaların yapılması ve çalışma önerilerinin rehber alınması yönünde önerilerde bulunuldu | en_US |
dc.description.abstract | In port catheter implementations commonly used in oncology patients, nurses are primarily responsible for the care of catheter, and a well-planned and systematic management is essential.
Objective: This study has been designed to be descriptive in order to assess the knowledge level of nursing students on port catheter implementations.
Materials and Methods: The study was carried out with 248 2nd, 3rd and 4th grade students of a private university's nursing school located on the European side of Istanbul. Data were collected using a questionnaire; permission of the institution and the approval of the ethics committee were taken. Questionnaires were evaluated using SPSS 16.0 software.
Results: It was found that the Evaluation Form for Knowledge Level on Port Catheter Implementation scores varied between 1 and 26, with the knowledge form average score of 15.49 ± 5.722. The Evaluation Form for Knowledge Level on Port Catheter Implementation scores were found to be statistically significant in terms of seniority at university, type of high school the students graduated from, whether they voluntarily opted for the nursing profession, the students' academic success, the students' knowledge on port catheter implementations, and their awareness on the responsibilities of nurses on port catheter implementations.
Conclusion: Some recommendations were made on improving students’ knowledge and practices about port catheter in the course of nursing education, carrying out clinical practices with port catheter, and drawing guidelines from these recommendations. | en_US |
dc.description.tableofcontents | İÇİNDEKİLER……………………………………………………………......
iii-vi
SİMGELER VE KISALTMALAR …………………………………………...
vii
TABLOLAR LİSTESİ ……………………………………………………......
viii-ix
1. ÖZET……………………………………………………………………….
1
2. SUMMARY……………………………………………………………......
2
3. GİRİŞ VE AMAÇ………………………………………………………….
3
4. GENEL BİLGİLER…………………………………………………….......
4
4.1. PORT KATETERİN TARİHÇESİ………………………………........
4-5
4.2. PORT KATETER SİSTEMİ……………..……………………………
5-6
4.3. PORT KATETER UYGULANACAK HASTANIN
BELİRLENMESİ………………………………………………………......
6-9
4.4. PORT KATETER UYGULAMASININ AVANTAJLARI
VE DEZAVANTAJLARI………………………………………………….
9-11
4.5. PORT KATETER UYGULAMASI ÖNCESİ SÜREÇ VE
HEMŞİRENİN SORUMLULUKLARI…………...……………………….
11
4.6. PORT KATETER UYGULAMASI İŞLEMİ…………………………
11-13
4.7. PORT KATETER UYGULAMASI SONRASI SÜREÇ VE
HEMŞİRENİN SORUMLULUKLARI……………………………………
13
4.8. PORT KATETER KULLANIMI VE HEMŞİRENİN
SORUMLULUKLARI.…………………………………………………….
13-14
4.8.1. Uygulama Aşamaları………………………..............................
14-16
4.8.2. Tedavi Uygulama ve Kan Alma Aşamaları……………………
16-17
4.8.3. Sonlandırılması ve Aşamaları………………………………......
17-18
4.8.4. Port Kateter Pansumanı…………………………………………
18-19
4.9. PORT KATETERE BAĞLI GELİŞEBİLECEK KOMPLİKASYONLAR VE HEMŞİRENİN SORUMLULUKLARI……
19-20
4.9.1. İşlem Sırası Komplikasyonları…………………………………
21
4.9.2. Port Kateter Uygulandıktan Sonraki Komplikasyonlar……….
21
4.9.2.1. Erken Dönem Komplikasyonları……………………….
22
4.9.2.2. Geç Dönem Komplikasyonları………………………….
22-27
5. GEREÇ VE YÖNTEM……………………………………………………
28
5.1. ARAŞTIRMANIN AMACI…………………………………………...
28
5.2. ARAŞTIRMANIN TİPİ……………………………………………….
28
5.3. ARAŞTIRMA SORULARI…………………………………………...
28
5.4. ARAŞTIRMANIN YAPILDIĞI YER…………………………….......
28
5.5. ARAŞTIRMANIN EVRENİ…………………....................................
28
5.6. ARAŞTIRMANIN ÖRNEKLEMİ…………………………………….
29
5.7. ARAŞTIRMANIN SINIRLILIKLARI……………………………......
29
5.8. VERİ TOPLAMA SÜRECİNDE ETİK İLKELER……………….......
29
5.9. VERİLERİN TOPLANMASI…………………………………………
30
5.9.1. Veri Toplama Yöntemi…………………………………………
30
5.9.2. Veri Toplama Araçları………………………………………….
30-31
5.10. VERİLERİN İSTATİSTİKSEL ANALİZİ………………………….
31
6. BULGULAR……………………………………………………………......
32
6.1. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN SOSYODEMOGRAFİK
ÖZELLİKLERİ…………………………………………………………….
32-33
6.2. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN HEMŞİRELİK MESLEĞİ
SEÇİMİ VE EĞİTİMİ İLE İLGİLİ ÖZELLİKLERİ…………………........
33-34
6.3. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN PORT KATETER
UYGULAMASINA İLİŞKİN BİLGİ KAYNAĞI ÖZELLİKLERİ……….
35-36
6.4. PORT KATETER UYGULAMASI BİLGİ DÜZEYİ
DEĞERLENDİRME FORMUNA İLİŞKİN BULGULAR………………..
36
6.4.1. Port Kateter Uygulaması Bilgi Düzeyi Değerlendirme Formu
Puanlarının Dağılımı………………………………………………......
36-38
6.4.2. Port Kateter Uygulaması Bilgi Düzeyi Değerlendirme Formu
Güvenirlik Analizi………………………………………….................
39-40
6.5. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN SOSYODEMOGRAFİK,
MESLEK SEÇİMİ VE EĞİTİMİ, PORT KATETER UYGULAMASINA
İLİŞKİN BİLGİ KAYNAĞI ÖZELLİKLERİNİN, PORT KATETER
UYGULAMASI BİLGİ DÜZEYİ DEĞERLENDİRME FORMU
PUANLARINA GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI…………………………
41-44
7. TARTIŞMA…………………………………………………………….......
45
7.1. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN SOSYODEMOGRAFİK
ÖZELLİKLERİNİN TARTIŞILMASI…………………………………….
45-47
7.2. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN HEMŞİRELİK MESLEĞİ
SEÇİMİ VE EĞİTİMİ İLE İLGİLİ ÖZELLİKLERİNİN
TARTIŞILMASI…………………………………………………………...
47-48
7.3. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN PORT KATETER
UYGULAMASINA İLİŞKİN BİLGİ KAYNAĞI ÖZELLİKLERİNİN
TARTIŞILMASI…………………………………………………………...
48-49
7.4. PORT KATETER UYGULAMASI BİLGİ DÜZEYİ
DEĞERLENDİRME FORMUNA İLİŞKİN BULGULARIN
TARTIŞILMASI…………………………………………………………...
49-52
7.5. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN SOSYODEMOGRAFİK,
MESLEK SEÇİMİ VE EĞİTİMİ, PORT KATETER UYGULAMASINA
İLİŞKİN BİLGİ KAYNAĞI ÖZELLİKLERİNİN, PORT KATETER
UYGULAMASI BİLGİ DÜZEYİ DEĞERLENDİRME FORMU
PUANLARINA GÖRE KARŞILAŞTIRILMASINA İLİŞKİN
BULGULARIN TARTIŞILMASI…………………………………………
52-56
8. SONUÇ VE ÖNERİLER…………………………………………………...
57-61 | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | İstanbul Bilim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | en_US |
dc.subject | Port kateter | en_US |
dc.subject | Bilgi düzeyi | en_US |
dc.subject | Kateter uygulaması | en_US |
dc.subject | Hemşirelik öğrencileri | en_US |
dc.subject | Tedavi süreci | en_US |
dc.subject | Port catheter | en_US |
dc.subject | Knowledge level | en_US |
dc.subject | Catheter implementation | en_US |
dc.subject | Nursing students | en_US |
dc.subject | Treatment process | en_US |
dc.title | Hemşirelik öğrencilerinin port kateter uygulaması ile ilgili bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi | en_US |
dc.title.alternative | Evaluation of Nursing Students Knowledge on Port Catheter Implementation. | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | DBÜ, Sağlık Bilimleri Enstitüsü | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |