dc.contributor.advisor | Durna, Zehra | |
dc.contributor.author | Dalkılıç, Naile | |
dc.date.accessioned | 2020-02-08 | |
dc.date.available | 2017-06-06T08:26:29Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Dalkılıç N. (2017) Öğrenci hemşirelerin ağrı yönetimine ilişkin bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. İstanbul: İstanbul Bilim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11446/1282 | en_US |
dc.description | 08.02.2020 tarihine kadar kullanımı yazar tarafından kısıtlanmıştır. | en_US |
dc.description | İstanbul Bilim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalı, Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans Programı | en_US |
dc.description.abstract | Amaç: Bu araĢtırma, öğrenci hemĢirelerin ağrı yönetimine iliĢkin bilgi düzeylerini değerlendirmek ve hemĢirelik lisans eğitiminde ağrı yönetimi eğitimine iliĢkin önerilerde bulunmak amacıyla tanımlayıcı olarak planlandı. Gereç ve Yöntem: AraĢtırma Ġstanbul Avrupa Yakası’nda bir vakıf üniversitesinin hemĢirelik yüksekokulu 2., 3. ve 4. sınıf öğrencileriyle yapıldı. Veri toplama aracı olarak araĢtırmacı tarafından hazırlanan bilgi formları kullanıldı. Kurum ve etik kurul izni alınarak bu formlar öğrencilere uygulandı. Veriler SPSS 16.0 programı kullanılarak değerlendirildi. Ağrı yönetimi bilgi puanlarının dağılımı verildi, puanlar öğrenci hemĢirelerin sosyo-demografik, ağrı ve ağrı yönetimi özelliklerine göre fark analizleri ile karĢılaĢtırıldı ve puanlar arasındaki iliĢkiler hesaplandı. Bulgular: Öğrenci hemĢirelerin %83,5’inin (n=213) kız, %16,5’inin (n=42) erkek, %97,6’sının (249) bekar, %2,4’ünün (n=6) evli, %29,4’ünün (n=75) ikinci sınıfta, %34,9’unun (n=89) üçüncü sınıfta, %35,7’sinin (n=91) dördüncü sınıfta olduğu görüldü.Bireysel sağlık durumu değerlendirmesinin 1 ile 10 arasında değiĢtiği, sağlık durumu ortalama değerlendirme puanının 6,84 ± 2,023 olduğu belirlendi.Ağrı Yönetimi Bilgi Formu puanları, cinsiyete göre, mezun olunan lise türüne göre, lisans eğitiminde ağrı ile ilgili ders alma durumuna göre ve lisans dıĢında ağrı ile ilgili eğitim alma durumuna göre karĢılaĢtırıldığında istatistiksel olarak anlamlı bulundu. Sonuç: Öğrenci hemĢirelerin ağrı yönetimi bilgilerini geliĢtirme gereksinimi belirlendi. HemĢirelik lisans eğitiminde, ağrı yönetimi konusunun, uygulamalı eğitim programlarında sistematik biçimde yer alması için önerilerde bulunuldu | en_US |
dc.description.abstract | Aim: This study is planned as descriptive to assess the student nurses’ knowledge levels concerning pain management and to make suggestions concerning pain management education in nursing undergraduate study.
Material and Method: The research was practiced on 2nd, 3rd and 4th grade students of nursing college in a foundation university situated at European side of Ġstanbul. As data collection tool, information forms are prepared by the researcher are used. These forms are applied to the students with the permission received by the foundation and ethical committee. Data is assessed by using SPSS 16.0 software.The distribution of pain management information scores is given and the scores are compared with gap analysis according to socio-demographic characteristics, pain experiences and pain management abilities of the student nurses. Relations between the scores were calculated. Results: 83,5% of the student nurses were female (n=213),16,5% were male (n=42), 97,6% were single (249), 2,4% were married (n=6), 29,4% were at second grade (n=75), 34,9% were at third grade (n=89), 35,7% were at fourth grade (n=91). It is determined that assessment of personal health condition changes from 1 to 10 and mean value is 6,84 ± 2,02. Pain Management Information Form scores are statistically significant when compared to gender of the participants, type of high school graduated, schooling related to pain, have training on pain management apart from university lessons. Conclusion: It is determined there is a need to raise the student nurses’ pain management knowledge. Some suggestions are made about the subject of pain management to take part in the hands-on training programs systematically in the undergraduate nursing education. | en_US |
dc.description.tableofcontents | 1. ÖZET
1
2. SUMMARY
2
3. GĠRĠġ VE AMAÇ
3
4. GENEL BĠLGĠLER
4
4.1. AĞRININ TANIMI VE TARĠHÇESĠ
4-5
4.2. AĞRI PREVALANSI
5-6
4.3. AĞRI NEDENLERĠ
6-7
4.4. AĞRIYA ĠLĠġKĠN BAZI KAVRAMLAR
7
4.5. AĞRININ ALGILANMASI VE AĞRIYA VERĠLEN YANIT
8-9
4.6. AĞRININ SINIFLANDIRILMASI
9
4.6.1. Süresine Göre Ağrılar
9
4.6.2. Kaynaklandığı Bölgeye Göre Ağrılar
10
4.6.3. Mekanizmasına Göre Ağrılar
10-11
4.7. AĞRININ TANILANMASI VE DEĞERLENDĠRĠLMESĠ
11
4.7.1. Ağrı Öyküsü
12
4.7.2. Ağrı Değerlendirmesini Etkileyen Faktörler
12-13
4.7.2.1. Ağrı Değerlendirmede Dikkat Edilmesi Gereken Durumlar
13
4.7.2.2. Ağrısını Bildiremeyecek Durumda Olan Hastaların Ağrı Değerlendirmesi
14
4.7.2.3. Ağrının Psikososyal Değerlendirmesi
14-15
4.8. AĞRIN AĞRININ ÖLÇÜLMESĠ VE AĞRI ÖLÇEKLERĠ
15
4.8.1. Tek Boyutlu Ağrı Ölçekleri
15
4.8.1.1. Sayısal Ölçekler
16
4.8.1.2. Sözel Kategori Ölçeği
16
4.8.1.3. Görsel Kıyaslama Ölçeği
16-17
4.8.1.4. Wong-Baker Ağrı Skalası
17
4.8.2. Çok Boyutlu Ölçekler
17
4.8.2.1. Mc Gill Melzack Ağrı Skalası
17-18
4.8.2.2. West Haven Yale Çok Boyutlu Ağrı Soru Formu
18
4.9. AĞRI YÖNETĠMĠ
18-19
4.9.1. Farmakolojik Yöntemlerle Ağrı Yönetimi
19-21
4.9.2. Nonfarmakolojik Yöntemlerle Ağrı Yönetimi
21-22
4.9.2.1. Periferal Teknikleri
22-23
4.9.2.2. BiliĢsel DavranıĢsal Teknikler
23-24
4.9.2.3. Diğer Teknikler
24-25
4.9.3. Ağrı Yönetiminde HemĢirenin Rolü
25-26
4.9.4. Ağrı Yönetiminde Sorunlar
26-28
5. GEREÇ VE YÖNTEM
29
5.1. ARAġTIRMANIN AMACI
29
5.2. ARAġTIRMANIN TĠPĠ
29
5.3. ARAġTIRMA SORULARI
29
5.4. ARAġTIRMANIN YAPILDIĞI YER
29
5.5. ARAġTIRMANIN EVRENĠ
29
5.6. ARAġTIRMANIN ÖRNEKLEMĠ
30
5.7. ARAġTIRMANIN SINIRLILIKLARI
30
5.8. VERĠ TOPLAMA SÜRECĠNDE ETĠK ĠLKELER
30
5.9. VERĠLERĠN TOPLANMASI
31
5.9.1. Veri Toplama Yöntemi
31
5.9.2. Veri Toplama Araçları
31
5.10. VERĠLERĠN ĠSTATĠSTĠKSEL ANALĠZĠ
32
6. BULGULAR
33
6.1. ÖĞRENCĠLERĠN SOSYODEMOGRAFĠK ÖZELLĠKLERĠ
33-36
6.2. ÖĞRENCĠ HEMġĠRELERĠN AĞRI ĠLE ĠLGĠLĠ BĠLGĠ VE DENEYĠM ÖZELLĠKLERĠ
36-38
6.3. AĞRI YÖNETĠMĠ BĠLGĠ FORMUNA ĠLĠġKĠN BULGULAR
38
6.3.1. Ağrı Yönetimi Bilgi Formu Puanlarının Dağılımı
38-40
6.3.2. Ağrı Yönetimi Bilgi Formu Güvenirlik Analizi
41-42
6.4. ÖĞRENCĠ HEMġĠRELERĠN ÖNEMLĠ SOSYO-DEMOGRAFĠK VE AĞRI ÖZELLĠKLERĠNĠN, AĞRI YÖNETĠMĠ BĠLGĠ FORMU PUANLARINA GÖRE KARġILAġTIRILMASI
43-46
7. TARTIġMA
47
7.1. ÖĞRENCĠ HEMġĠRELERĠN BĠREYSEL VE SOSYODEMOGRAFĠK ÖZELLĠKLERĠ
47-50
7.2. ÖĞRENCĠ HEMġĠRELERĠN AĞRI ĠLE ĠLGĠLĠ BĠLGĠ VE DENEYĠM ÖZELLĠKLERĠ
51-53
7.3. AĞRI YÖNETĠMĠ BĠLGĠ FORMUNA ĠLĠġKĠN BULGULARIN KARġILAġTIRILMASI
54-57
7.4. AĞRI YÖNETĠMĠ BĠLGĠ PUANLARININ KARġILAġTIRILMASI
57-58
7.5. ÖNEMLĠ SOSYODEMOGRAFĠK VE AĞRI ĠLE ĠLGĠLĠ ÖZELLĠKLERĠN AĞRI YÖNETĠMĠ BĠLGĠ FORMU PUANLARINA GÖRE KARġILAġTIRILMASI
58-60
8. SONUÇ VE ÖNERĠLER
61-64
9. KAYNAKLAR
65-72
10. EKLER
73
EK.1. ÖZGEÇMĠġ
73
EK 2. KLĠNĠK ARAġTIRMALAR ETĠK KURUL ONAYI
74-75
EK 3. ÖĞRENCĠ BĠLGĠ FORMU, AĞRI YÖNETĠMĠ BĠLGĠ FORMU VE BĠLGĠLENDĠRĠLMĠġ GÖNÜLLÜ OLUR FORMU
76-80
EK 4. ĠZĠN YAZILARI
81-82 | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | İstanbul Bilim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | en_US |
dc.subject | Ağrı | en_US |
dc.subject | Ağrı yönetimi | en_US |
dc.subject | Hemşire | en_US |
dc.subject | Öğrenci hemşire | en_US |
dc.subject | Pain | en_US |
dc.subject | pain management | en_US |
dc.subject | nurse | en_US |
dc.subject | student nurse | en_US |
dc.title | Öğrenci hemşirelerin ağrı yönetimine ilişkin bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi | en_US |
dc.title.alternative | Assestment of student nurses knowledge levels regarding pain management. | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | DBÜ, Sağlık Bilimleri Enstitüsü | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |