Hemşirelerin kan transfüzyonu uygulamalarına ilişkin bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi
Künye
Encan B. (2017). Hemşirelerin kan transfüzyonu uygulamalarına ilişkin bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul: İstanbul Bilim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.Özet
Amaç: Bu araştırma hemşirelerin kan transfüzyonu uygulamalarına ilişkin bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi amacıyla gerçekleştirildi. Bu çalışma tanımlayıcı-kesitsel nitelikte bir araştırmadır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma örneklemini iç hastalıkları ve cerrahi ünitelerinde çalışan 189 hemşire oluşturdu. Hemşirelerin kan transfüzyonu uygulamalarına ilişkin bilgi düzeyleri Kan Transfüzyonu Uygulamalarına İlişkin Bilgi Formu kullanılarak değerlendirildi. Veriler SPSS 21,0 (Statistical Program for Social Sciences) programıyla analiz edildi.
Bulgular: Yaş ortalaması 24,25 ± 3,34 olan hemşirelerin %55'i lisans mezunudur. Hemşire olarak toplam çalışma süresi 45,62 ± 36,80 aydır. Hemşirelerin %78,9'u kan transfüzyonu uygulaması konusunda hizmet içi eğitim almıştır. Kan Transfüzyonu Uygulamaları Bilgi Düzeyi Değerlendirme Formu toplam puan ortalaması 23,65 ± 4,13'tür. Hemşirelerin kan transfüzyonu setlerinin hangi sıklıkta değiştirilmesi gerektiği (n=147) (madde 15), kan transfüzyonu reaksiyonlarının en sık rastlanan nedeni (n=141) (madde 18) ve immünolojik kan transfüzyonu reaksiyonları (n=130) (madde 24) konusundaki bilgi düzeyinin en düşük olduğu belirlendi. Kan transfüzyonu uygulamaları konusundaki bilgi düzeyi arasında hemşirelerin yaş grubu, çalıştığı birim, çalışma süresi ve kan transfüzyonu uygulama sıklığı değişkenlerine göre fark olduğu saptandı (p<0,05).
Sonuç: Bu sonuçlar hemşirelerin kan transfüzyonu uygulamaları konusunda orta düzeyde yetersiz bilgiye sahip olduklarına, kan setlerinin değiştirilmesi, kan reaksiyonları ve kan transfüzyonu uygulamaları konusunda hizmet içi eğitimlere gereksinimleri olduğuna işaret etmektedir Objective: This study was conducted to evaluate the knowledge level of nurses about blood transfusion applications. This study is a descriptive cross-sectional study.
Material and Method: The study sample consisted of 189 nurses working in internal medicine and surgery units. Knowledge levels of nurses about blood transfusion practices were assessed using the Information Form on Blood Transfusion Practices. The data were analyzed using the SPSS 21.0 (Statistical Program for Social Sciences) program.
Results: Average age of the sample group was 24.25 ± 3.34, 55% of them having a bachelor’s degree in Nursing. The nurses had a total work experience of 45.62 ± 36.80months. 78.9% of the nurses received in-service training on blood transfusion. The total score average of the Evaluation Form of Knowledge Level on Blood Transfusion Practices was found to be 23.65 ± 4.13. Knowledge level of nurses were found to be lowest on how often blood transfusion sets should be replaced (n=147) (item 15), the most frequent cause of blood transfusion reactions (n=141) (item 18), and immunological blood transfusion reactions (n=130) (item 24). It was found that the knowledge level about blood transfusion applications differed according to age group, unit of work, total work experience, and frequency of blood transfusion applications of the nurses (p<0.05).
Conclusion: Findings of the study indicate that nurses need in-service training in order to improve their knowledge levels about safe blood transfusion practices, specifically about the replacement of blood sets, blood reactions, and blood transfusion reactions.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11446/1291Koleksiyonlar
- Hemşirelik [98]