• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Sağlık Bilimleri Enstitüsü
  • Hemşirelik
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Sağlık Bilimleri Enstitüsü
  • Hemşirelik
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Öğrenci hemşirelerin intravenöz kateter bakımı ile ilgili bilgi düzeyleri

Thumbnail

View/Open

Tuğba Biçer.pdf (1.040Mb)

Date

2017

Author

Biçer, Tuğba

Metadata

Show full item record

Citation

Biçer T. (2017). Öğrenci hemşirelerin intravenöz kateter bakımı ile ilgili bilgi düzeyleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul : İstanbul Bilim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.

Abstract

Amaç: Bu çalışmada hemşirelik öğrencilerinin intravenöz kateter bakımı ile ilgili bilgi düzeyini değerlendirmek ve çalışma sonuçları doğrultusunda öğrencilerin bilgi düzeylerini geliştirmeye yönelik önerilerde bulunmak amacı ile yapıldı. Gereç ve Yöntem: Araştırma İstanbul Bilim Üniversitesi Florence Nightingale Hastanesi Hemşirelik Yüksekokulu’nda öğrenimlerini sürdüren ve araştırmayı kabul eden 211 hemşirelik öğrencileri ile tanımlayıcı olarak yürütüldü. Veriler kurum izni ve etik kurul onayı alınarak anket formu ile toplandı. Anketler SPSS (Statistical Program For Social Sciences) 22.0 programı kullanılarak değerlendirildi. Bulgular: Öğrenci hemşirelerin intravenöz kateter bakımına ilişkin bilgi düzeyi değerlendirme formu puanları 20,15± 2,349 olarak bulunmuş olup, sosyo demografik verilere göre karşılaşması yapıldığında cinsiyetlerine, daha önce intravenöz kateter bakımı ile ilgili eğitim alma durumlarına göre istatistiksel olarak anlamlı bir fark belirlendi (p<0,05). Sonuç: Öğrenci hemşirelerin intravenöz kateter bakımı ile ilgili bilgi düzeylerinin arttırılmasına gereksinim vardır. Bunun için öğrencilerin konu ile ilgili teorik eğitimlerinin yanı sıra, görsel öğrenme teknikleri ve simülasyon uygulama yöntemleri kullanılarak bilgileri pekiştirilmelidir
 
Aim: The aim at the study is to examine it is planned with the aim to measure the knowledge and behavior of nursing students about intravenous catheter care and to make suggestions to improve the knowledge and behavior levels of the students in line with the study results. Materials and Methods: The study was conducted as a descriptive study with 211 nursing students who continued their studies at Florence Nightingale Hospital School of Nursing at Istanbul Science University and accepted to research. The data were gathered by the questionnaire form with the approval of the institution and approval of the ethics committee. The questionnaires were evaluated using the SPSS (Statistical Program For Social Sciences ) 22.0 program Findings: The scores of the knowledge level assessment form for the intravenous catheter nursing of the student nurses were found as 20,15 ± 2,349, a statistically significant difference was found according to socio-demographic comparison according to gender and prior education regarding intravenous catheter care (p <0,05). Conclusion: It is necessary to increase the knowledge level of the students about the intravenous catheter care. To do this, students should be encouraged to use visual learning techniques and simulation application methods as well as their theoretical training on the subject.
 

URI

http://hdl.handle.net/11446/1292

Collections

  • Hemşirelik [98]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@DBU

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Instruction || Guide || Library || Demiroğlu Bilim University || OAI-PMH ||

Demiroğlu Bilim University Library, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content please report us

Creative Commons License
Demiroğlu Bilim University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@DBU:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.