Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorAkın, Semiha
dc.contributor.authorKaraoğlu, Mete Kağan
dc.date.accessioned2017-07-03T12:19:55Z
dc.date.available2017-07-03T12:19:55Z
dc.date.issued2017
dc.date.submitted2017
dc.identifier.citationKaraoğlu M.K. (2017). Hijyenik el yıkama eğitimi verilen hemşirelerde el yıkama uygulamalarının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul: İstanbul Bilim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11446/1295en_US
dc.description09.06.2020 tarihine kadar kullanımı yazar tarafından kısıtlanmıştır.en_US
dc.descriptionİstanbul Bilim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.description.abstractAmaç: Bu araştırma doğru el yıkama tekniği ve hijyenik el yıkama uygulamaları konusunda verilen eğitimin hemşirelerin bilgi düzeyi ve el yıkama davranışları üzerindeki etkisinin değerlendirilmesi amacıyla planlandı. Gereç ve Yöntem: Araştırma bir hastanenin hematoloji-onkoloji servisi, kemoterapi ünitesi, yoğun bakım ve nakil ünitelerinde çalışan 63 hemşire üzerinde gerçekleştirildi. Araştırma, yarı-deneysel özellikte bir araştırmadır. Yarı-deneysel araştırma tasarımlarından “tek grupta ön-test-son test düzeni” kullanıldı. Hijyenik el yıkama eğitimi öncesi bilgi anketi kullanılarak bilgi düzeyi (pre-test) değerlendirildi ve gözlem formu ile el yıkama davranışları gözlendi. Hijyenik el yıkama eğitimi verildikten sonra 2-4 hafta içinde eğitimin etkinliğini değerlendirmek üzere post-test uygulandı ve gözlem formu ile el yıkama davranışları ikinci kez gözlendi. Bulgular: Ortalama yaş değeri 24,73±4,84 olan örneklemin %88,9’u kadın ve %65,1’i (n=41) lisans mezunu hemşirelerden oluşmaktadır. Hijyenik el yıkama eğitimi sonrası El Hijyeni Bilgi Formu puanlarının eğitim öncesi puanlardan istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu belirlendi (p<0,001). Hemşirelerin genelinde eğitim öncesine göre eğitim sonrasında uygun el yıkama oranlarında istatistiksel olarak anlamlı artış olduğu saptandı (p<0,001). Birçok değişkene göre el hijyeni konusundaki bilgi düzeyi puanları ve el yıkama oranları arasında fark olduğu saptandı. Sonuç: Araştırma sonuçları doğru el yıkama tekniği ve hijyenik el yıkama uygulamaları konusunda verilen eğitimin hemşirelerin bilgi düzeyini ve el yıkama davranışlarını olumlu yönde etkilediğini göstermektedir. Bu sonuçlar doğrultusunda hemşirelerin düzenli aralıkla el hijyeni konusunda eğitilmesi ve el yıkama alışkanlıklarını geliştirmeye yönelik stratejilerin uygulanması önerilebiliren_US
dc.description.abstractObjective: This study aims to evaluate the extent to which nurses’ knowledge levels and hand wash practices are affected by a training on proper hand wash techniques and hygienic hand wash practices. Material and Method: The study was carried out on 63 nurses working in a hematology-oncology, chemotherapy, intensive care and transplantation units of a hospital. The "procedure of pre-test–post-test in one group" was used for the research, which was designed to be semi-experimental. Before the hygienic hand wash training, knowledge levels were evaluated using knowledge questionnaire (pre-test), and hand wash behaviors were observed using observation form. After hygienic hand wash training, post-test was applied in 2-4 weeks to evaluate the effectiveness of the training, and hand wash behaviors were observed for the second time using the observation form. Results: The mean age of the sample group was 24.73±4.84, with 88.9% of them being female, and 65.1% (n=41) being undergraduate nurses. Hand Hygiene Information Form scores after the hygienic hand wash training were found to be statistically higher than the pre-training scores (p<0.001). For majority of nurses, it was found that there was a statistically significant increase in the appropriate hand wash rates as compared to pre-training rates (p<0.001). There were differences between the knowledge level scores on hand hygiene and hand wash ratios according to many variables. Conclusion: The results of the study indicate that the training on proper hand wash technique and hygienic hand wash practices affects the knowledge level of nurses and hand wash behavior positively. In line with these results, it may be advisable to train nurses regularly on hand hygiene and to implement strategies to improve hand wash habits.en_US
dc.description.tableofcontents1. ÖZET…………………………………………………………..................... 1 2. SUMMARY……………………………………………………………...... 2 3. GİRİŞ VE AMAÇ…………………………………………......................... 3-5 4. GENEL BİLGİLER………………………………………………………... 6 4.1. HASTANE ENFEKSİYONLARI……………………………………. 6-7 4.2. HASTANE ENFEKSİYONLARI VE EL YIKAMA…………….….. 7-8 4.2.1. Hastane Enfeksiyonu ve Risk Faktörleri……………………….. 8-9 4.2.2. Hijyenik El Yıkamanın Önemi ve Hastane Enfeksiyonlarının Kontrolü………………………………………………………………. 9-10 4.3. EL YIKAMA UYGULAMALARI………………………..………..... 10 4.3.1. El Yıkama Türleri…………………………………………......... 11-12 4.3.2. Hijyenik El Yıkama Endikasyonları…………….……..…...….. 12-14 4.3.3. Hijyenik El Yıkama Tekniği..........……….…………....….…… 14-15 4.4.EL HİJYENİ UYUMU VE EL HİJYENİ UYUMUNUN GELİŞTİRİLMESİNE YÖNELİK YAKLAŞIMLAR…………….....…… 16-30 5. GEREÇ VE YÖNTEM.……………………………………..…………...... 31 5.1. ARAŞTIRMANIN AMACI……………………………….…………. 31 5.2. ARAŞTIRMANIN TİPİ........................................................................ 31 5.3. ARAŞTIRMADA SINANAN HİPOTEZLER...................................... 31 5.4. ARAŞTIRMANIN YERİ………………..…………..…………..…… 32 5.5. ARAŞTIRMANIN BAĞIMLI VE BAĞIMSIZ DEĞİŞKENLERİ….. 32 5.6. ARAŞTIRMANIN EVRENİ VE ÖRNEKLEMİ…………..………… 32-33 5.7. ARAŞTIRMANIN ETİK YÖNÜ……………..………..…………….. 34 5.8. VERİLERİN TOPLANMASI………………….…………..……….... 35 5.8.1. Veri Toplama Yöntemi………..……..……..…………..……… 35-37 5.8.2. Ver Toplama Araçları………..…………..…………………….. 38-40 5.9. ARAŞTIRMANIN SINIRLILIKLARI……….………………………. 40 5.10.VERİLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE İSTATİSTİKSEL ANALİZİ………………………………………………….......................... 41 6. BULGULAR……………………………....…………..……….………….. 42 6.1. HEMŞİRELERİN KİŞİSEL ÖZELLİKLERİ………………………... 42-43 6.2. HEMŞİRELERİN EL YIKAMA ALIŞKANLIKLARINA İLİŞKİN BULGULAR…………………………………............................................ 43-46 6.3. HEMŞİRELERİN EL HİJYENİNE İLİŞKİN BİLGİ DÜZEYİ VE EL HİJYENİ BİLGİ DÜZEYİ İLE İLİŞKİLİ DEĞİŞKENLER…………..…. 46-50 6.3.1. El Hijyeni Bilgi Formu Toplam Puanları ile ilgili Karşılaştırmalar……………………...........................................……. 51-57 6.3.2. El Hijyeni Bilgi Formu Birinci Bölüm Puanları ile ilgili Karşılaştırmalar………………………………………………............ 57-66 6.3.3. El Hijyeni Bilgi Formu İkinci Bölüm Puanları ile ilgili Karşılaştırmalar………………………………………………............ 66-75 6.4. HEMŞİRELERİN EL HİJYENİ EĞİTİMİ ÖNCESİ VE SONRASI EL YIKAMA ORANLARI (EL HİJYENİ UYUMU) VE EL YIKAMA ORANLARI İLE İLİŞKİLİ DEĞİŞKENLER..……….….. 75-89 7. TARTIŞMA…………………………………………………..…………..... 90 7.1. HEMŞİRELERİN KİŞİSEL ÖZELLİKLERİNİN TARTIŞILMASI… 90 7.2. HEMŞİRELERİN EL YIKAMA ALIŞKANLIKLARINA İLİŞKİN BULGULARIN TARTIŞILMASI………………………………….......… 90-92 7.3. HEMŞİRELERİN EL HİJYENİNE İLİŞKİN BİLGİ DÜZEYİ VE EL HİJYENİ BİLGİ DÜZEYİ İLE İLİŞKİLİ DEĞİŞKENLERİN TARTIŞILMASI……………………………………………………... 93-96 7.4. HEMŞİRELERİN EL HİJYENİ EĞİTİMİ ÖNCESİ VE SONRASI EL YIKAMA ORANLARI VE EL YIKAMA ORANLARI İLE İLİŞKİLİ DEĞİŞKENLERİN TARTIŞILMASI……………...…....... 96-101 8. SONUÇ VE ÖNERİLER……………………………….…………............. 102-106 9. KAYNAKLAR………………………………..……………………..…..... 107-112en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherİstanbul Bilim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccessen_US
dc.subjectHijyenik el yıkamaen_US
dc.subjecteğitimen_US
dc.subjecthemşireen_US
dc.subjectbilgi düzeyien_US
dc.subjectgözlemen_US
dc.subjectHygienic hand washingen_US
dc.subjecttrainingen_US
dc.subjectnurseen_US
dc.subjectlevel of knowledgeen_US
dc.subjectobservationen_US
dc.titleHijyenik el yıkama eğitimi verilen hemşirelerde el yıkama uygulamalarının değerlendirilmesien_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentDBÜ, Sağlık Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

  • Hemşirelik [98]
    Hemşirelik Yüksek Lisans ve Doktora Tezlerini içerir.

Basit öğe kaydını göster