Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorDurna, Zehra
dc.contributor.authorUrfalı, Alev
dc.date.accessioned2017-07-03T12:34:37Z
dc.date.available2017-07-03T12:34:37Z
dc.date.issued2017
dc.date.submitted2017
dc.identifier.citationUrfalı A. (2017). Karaciğer transplantasyonu uygulanan hastalarda yaşam kalitesinin ve eğitim gereksinimlerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul: İstanbul Bilim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11446/1296en_US
dc.description16.06.2020 tarihine kadar kullanımı yazar tarafından kısıtlanmıştır.en_US
dc.descriptionİstanbul Bilim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.description.abstractAmaç: Karaciğer transplantasyonu uygulanan hastalarda yaşam kalitesini ve eğitim gereksinimlerini belirlemek, bakım ve eğitimde rehber olacak öneriler geliştirmek amacıyla tanımlayıcı olarak planlandı. Gereç ve Yöntem: İstanbul ili Avrupa yakasında özel bir hastanede 93 karaciğer transplantasyonu uygulanan hasta ile gerçekleştirildi. Veriler kurum izni ve etik kurul onayı alınarak anket formu ile toplandı. Hasta Bilgi Formu ve Nottingham Sağlık Profili, Enerji Düzeyi (EL), Emosyonel Reaksiyon (ER), Ağrı (P), Sosyal İzolasyon (SI), Fiziksel Aktivite (PA) ve Uyku (S) alt boyutlarından oluşan maddeler kullanıldı. Anketler SPSS 21.0 programı kullanılarak değerlendirildi. Bulgular: Araştırma sonuçlarına göre; örneklerimin çoğunluğunu erkek hastaların oluşturduğu, büyük çoğunluğunun evli ve ilkokul mezunu olduğu saptandı. Hastalıkla ilgili özelliklerde hastaların çoğunluğunun hastalık nedeninin viral hepatit olduğu, donör tipinin ise çoğunluğunun canlı olduğu saptandı. NSP Ölçeği’nin Türkçe formunun karaciğer transplantasyonu olan hastaların yaşam kalitesini ölçmede geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu tespit edildi. Örneklemde en çok evet yanıtı verdikleri maddenin sabahları erken uyanma olduğu, NSP puanları hastaların eğitim durumuna göre karşılaştırıldığında sadece Enerji Düzeyi alt boyutu puanları arasındaki fark istatiksel olarak anlamlıydı (p<0,05). NSP’ye göre ameliyat sonrasında enfeksiyondan nasıl korunacağını bilmeyen hastaların bilen hastalara göre Enerji Düzeyi, Ağrı, Emosyonel Reaksiyon, Fiziksel Aktivite alt boyutları ve NSP Toplam puanlarının istatiksel olarak anlamlı derecede yüksek olduğu saptandı. Örneklemin büyük çoğunluğuna ameliyat sonrası ilaçların nasıl kullanılacağının anlatıldığı saptandı. Hastaların ilaç kullanımı ve enfeksiyondan korunma ile ilgili eğitim süreç ve yöntemine ilişkin öneriler sunuldu.en_US
dc.description.abstractObjectives: This study was planned as a descriptive study in order to determine the quality of life and education needs of patients who underwent liver transplantation and to develop suggestions for care and education. Material and method: The study was carried out with 93 patients who underwent liver transplantation in a private hospital near İstanbul province of Europe. The data were gathered by the questionnaire form after the approval of the institution and the ethics committee. Patient Information Form and Nottingham Health Profile with Energy Level (EL), Onel Reaction (ER), Pain (P), Social Insulation (SI), Physical Activity (PA) and Sleep (S) subscales were used to collect the data. SPSS 21.0 program was used for data analysis. Results: According to the results of the research; the majority of the patients were male, the vast majority were married and primary school graduates. The majority of patients were found to be viral hepatitis due to illness and the majority of the donor type were alive. It was determined that the Turkish version of NSP scale was a valid and reliable instrument for measuring the quality of life of patients with liver transplantation. When the NSP scores were compared according to the educational levels of the patients, the only difference between the Energy Level subscale scores was statistically significant (p<0,05). According to the NSP, it was determined that the patients who did not know how to protect themselves from infection after transplantation had a significantly higher level of Energy, pain, emotional recation, physical activity subscales and NSP total scores than the patients who knew how to protect themselves from the infection. It was found that the vast majority of the sample was informed about how to use post-operative drugs. Recommendations were made on the training process and methods of drug use and prevention of infectionsen_US
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER…………………………………………………………………….. iii-v SİMGELER VE KISALTMALAR………………………………………………... vi-vii TABLOLAR LİSTESİ…………………………………………………………….. viii-x 1. ÖZET…………………………………………………………………………... 1 2. SUMMARY…………………………………………………………………… 2 3. GİRİŞ VE AMAÇ……………………………………………………………... 3-4 4. GENEL BİLGİLER……………………………………………………………. 5 4.1. KARACİĞER TRANSPLANTASYONUNUN TARİHÇESİ…………… 5-7 4.2. KARACİĞER YETMEZLİĞİ……………………………………………. 8 4.2.1. Karaciğer Yapı Ve Fonksiyonları………………………………….. 8 4.2.2. Karaciğer Yetmezliği Ve Etiyolojisi………………………………. 10-11 4.2.3. Karaciğer Yetmezliğinde İnsidans Ve Epidemiyoloji……………... 12 4.2.4. Karaciğer Yetmezliğinde Fizyopatoloji……………………………. 12-13 4.2.5. Karaciğer Yetmezliğinde Klinik Belirti-Bulgular Ve Tanı………... 14-15 4.2.6. Karaciğer Yetmezliğinin Sistemler Üzerine Olan Etkisi…………... 15 4.2.7. Karaciğer Yetmezliğinde Tedavi…………………………………... 15-18 4.3. KARACİĞER TRANSPLANTASYONU………………………………... 18 4.3.1. Karaciğer Transplantasyonu Endikasyonları………………………. 19 4.3.2. Karaciğer Transplantasyonu Kontrendikasyonları………………… 20 4.3.3. Donör Seçimi………………………………………………………. 20-21 4.3.4. Transplantasyon İmmünolojisi…………………………………….. 21-22 4.3.5. İmmünsupresif İlaçlar……………………………………………… 22-23 4.3.6. Karaciğer Transplantasyonu Ve Öz Bakım………………………... 23 4.3.6.1. Karaciğer Transplantasyonu Öncesi Hazırlık Dönemi……... 23-25 4.3.6.2. Karaciğer Transplantasyonunda Operasyon Süreci………… 25-26 4.3.6.3. Karaciğer Transplantasyon Sonrası Postoperatif Bakım Ve Komplikasyonlar………………………………………………... 4.3.6.3.1. Karaciğer Transplantasyonunda Rejeksiyon……….. 26-28 28-29 4.3.6.3.2. İmmünsupresif ilaçlara bağlı komplikasyonlar…….. 29-31 4.3.7. Karaciğer Transplantasyonu Sonrası Evde Bakım…………………. 31-33 4.3.8. Yaşam Kalitesi…………………………………………………....... 33-35 4.3.9. Karaciğer Transplantasyonu Uygulanan Hastalarda Yaşam Kalitesi Ve Eğitim Gereksinimleri…………………………………………….. 36-39 5. GEREÇ VE YÖNTEM………………………………………………………… 40 5.1. ARAŞTIRMANIN AMACI………………………………………………. 40 5.2. ARAŞTIRMANIN TİPİ…………………………………………………... 40 5.3. ARAŞTIRMA SORULARI……………………………………………….. 40 5.4. ARAŞTIRMANIN YAPILDIĞI YER……………………………………. 40 5.5. ARAŞTIRMANIN EVRENİ…………………………………………….... 40-41 5.6. ARAŞTIRMANIN ÖRNEKLEMİ………………………………………... 41 5.7. ARAŞTIRMANIN SINIRLILIKLARI…………………………………… 41 5.8. VERİ TOPLAMA SÜRECİNDE ETİK İLKELER………………………. 41-42 5.9. VERİLERİN TOPLANMASI…………………………………………….. 5.9.1. Veri Toplama Yöntemi……………………………………………... 5.9.2. Veri Toplama Araçları……………………………………………... 42 42 42-43 5.10.VERİLERİN İSTATİKSEL ANALİZİ…………………………………… 43-44 6. BULGULAR…………………………………………………………………… 45 6.1. HASTALARIN SOSYO-DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİ……………… 45-48 6.2. HASTALARIN HASTALIK İLE İLGİLİ ÖZELLİKLERİ………………. 48-53 6.3. NOTTİNGHAM SAĞLIK PROFİLİNE İLİŞKİN BULGULAR………… 53 6.3.1. Nottingham Sağlık Profili Maddelerine Verilen Yanıtların Dağılımı………………………………………………………………. 53-55 6.3.2. Nottingham Sağlık Profili Puanlarının Dağılımı…………………… 55-56 6.3.3. Nottingham Sağlık Profili Güvenilirlik Analizi……………………. 56-59 6.3.4. Nottingham Sağlık Profili Puanları Arasındaki İlişkiler…………… 59-61 6.4. HASTALARIN ÖNEMLİ SOSYO-DEMOGRAFİK VE HASTALIK İLE İLGİLİ ÖZELLİKLERİNİN NOTTİNGHAM SAĞLIK PROFİLİ PUANLARINA GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI………………………… 61-73 7. TARTIŞMA……………………………………………………………………. 74 7.1. HASTALARIN SOSYO-DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİNE İLİŞKİN BULGULARIN TARTIŞILMASI………………………………………… 7.2. HASTALARIN HASTALIK İLE İLGİLİ ÖZELLİKLERİNE İLİŞKİN BULGULARIN TARTIŞILMASI………………………………………… 7.3. NOTTİNGHAM SAĞLIK PROFİLİNE İLİŞKİN BULGULARIN TARTIŞILMASI…………………………………………………………... 7.4. HASTALARIN ÖNEMLİ SOSYO-DEMOGRAFİK VE HASTALIK İLE İLGİLİ ÖZELLİKLERİNİN NOTTİNGHAM SAĞLIK PROFİLİ PUANLARINA GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI………………………… 74-76 76-78 78-79 80-81 8. SONUÇLAR VE ÖNERİLER…………………………………………………. 82-87 9. KAYNAKÇA…………………………………………………………………... 88-93 EKLER……………………………………………………………………………... 94en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherİstanbul Bilim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccessen_US
dc.subjectkaraciğer transplantasyonuen_US
dc.subjectyaşam kalitesien_US
dc.subjecteğitimen_US
dc.subjectliver transplantationen_US
dc.subjectquality of lifeen_US
dc.subjecteducationen_US
dc.titleKaraciğer transplantasyonu uygulanan hastalarda yaşam kalitesininve eğitim gereksinimlerinin değerlendirilmesien_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentDBÜ, Sağlık Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

  • Hemşirelik [98]
    Hemşirelik Yüksek Lisans ve Doktora Tezlerini içerir.

Basit öğe kaydını göster