Hemşirelik Öğrencilerinin Liderlik Yönelimleri ve Motivasyon Düzeyleri
Özet
Amaç: Bu çalışma hemşirelik öğrencilerinin liderlik davranışları ve motivasyon düzeylerini değerlendirmek, hemşirelik öğrencilerinin liderlik davranışları ve motivasyon düzeyleri ile ilişkili faktörleri belirlemek amacı ile planlanmış bir araştırmadır. Yöntem: Tanımlayıcı tipte bir araştırmadır. Araştırma örneklemini ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf hemşirelik öğrencileri (N=300) oluş- turdu. Veriler öğrenci bilgi formu, Liderlik Yönelimleri Ölçeği ve Gü- dülenme Kaynakları ve Sorunları Ölçeği kullanılarak elde edildi. Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin İnsana Yönelik Liderlik boyutu özelliklerinin en fazla, Dönüşümsel Liderlik boyutu özelliklerinin ise en az sergilenen liderlik davranışları olduğu belirlendi. Akademik başarısını iyi olarak tanımlayan öğrencilerin karizmatik liderlik davranışlarını sergileme düzeyi akademik başarısını orta olarak tanımlayan öğrencilere göre daha yüksek bulundu. Lisans öğrenimlerini sürdüren hemşirelik öğrencilerinde içsel güdülenme düzeyi (45.10±5.94) dışsal güdülenme düzeyinden (21.11±2.80) daha yüksek, mesleksel öğrenme konusundaki güdülenme iyi düzeyde (31.48±4.99) saptandı. Olumsuz güdülenme düzeyi ortanın üstünde (28.24±6.24) bulundu. Dördüncü sınıf öğrencilerin olumsuz güdülenme düzeyi ve mesleksel öğrenme ile ilgili güdülenme düzeyi ikinci ve üçüncü sınıf öğrencilerine göre daha yüksek bulundu. Kız öğrencilerde içsel güdülenme ve dışsal güdülenme düzeyi erkek öğrencilere göre daha yüksek bulundu. Sonuç: Hemşirelik yüksekokullarındaki eğitim programlarının öğ- rencilerin içsel, dışsal ve mesleksel öğrenme konusundaki güdülenme düzeyini ve liderlik becerilerini geliştirecek yönde zenginleştirilmesi önerilmektedir. Aims: To assess nursing students’ leadership behaviors and professional motivation levels as well as associated factors. Methods: This study adopted a descriptive design. The research sample consisted of second-, third- and fourth-year students (N=300) studying at a nursing school. Data were collected using a student information form, the Leadership Orientations Questionnaire (Self) and the Motivation’s Resources and Problems Scale. Results: The nursing students obtained the highest scores in the human resources leadership domain and the lowest scores in the political leadership domain. Students who rated their academic performance as good obtained higher scores in the symbolic leadership domain compared to those who rated their academic performance as average. Nursing students’ intrinsic motivation level was higher (45.10±5.94) than their extrinsic motivation (21.11±2.80), and professional learning motivation was at a good level (31.48±4.99). Nursing students’ negative motivation was above a moderate level (28.24±6.24). Negative motivation and professional learning motivation levels were higher in fourth-year students than second- or third-year students. The intrinsic and extrinsic motivation levels were higher in female nursing students than male. Conclusion: This study suggests that it is vital to develop the curriculum of nursing schools in order to improve nursing students’ intrinsic, extrinsic and professional learning motivation and leadership skills.
Kaynak
Hemşirelikte Eğitim ve AraştırmaCilt
12Sayı
1Bağlantı
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRjMk1qTTFOUT09http://hdl.handle.net/11446/1416