Emziren annelerin emzirme ile ilgili bilgi, uygulama ve davranışlarının değerlendirilmesi
Künye
Demir Gündoğan, Begümhan. (2013). Emziren Annelerin Emzirme İle İlgili Bilgi, Uygulama Ve Davranışlarının Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. İstanbul : İstanbul Bilim Üniversitesi, Tıp Fakültesi.Özet
Anne sütünün üstün yönlerinin ispatlanmış olması ve literatüre eklenen yeni bilgiler, emzirme sürecini bebeğin bedensel ve ruhsal sağlığını desteklemede önemli bir basamak haline getirmiştir. Dünya Sağlık Örgütü anne sütünün uzun süreli alımının faydalarını göz önünde bulundurarak tüm bebeklerin hayatın ilk iki yılında anne sütüyle beslenmesi önerisinde bulunmuştur. En az altı ay süreyle bebeğini emziren annelerin deneyimlerinin gözden geçirilmesi bu önerinin hayata geçirilmesinde temel oluşturacaktır. Bununla birlikte erken dönemde emzirmeyi bırakan annelerin tutumlarının da anlaşılması ve altta yatan nedenlerin incelenmesi, baş edilmesi gereken sorunların tanımlanması açısından önemlidir.
Bu çalışmada sıfır-iki yaş arasında çocuğu olan annelerin emzirme konusundaki bilgi birikimi, tutum ve davranışların araştırılması, bunları etkileyen faktörlerin saptanması amaçlanmıştır. Bu sayede tespit edilen eksikliklerin giderilmesi için alınacak önlemlerle annelerin emzirme konusundaki eğitimlerine faydalı olmak hedeflenmiştir. Çalışma; 15.05.2011–10.08.2011 tarihleri arasında, 120 bebeğin annelerine anket uygulayarak yapıldı.
Çalışmamızda birinci, üçüncü ve altıncı aylardaki sadece anne sütü ile beslenme oranları sırası ile %72,4, %63,8 ve %34,3 olarak belirlendi. Bebeklerin %35’ine ilk besin olarak anne sütü dışı sıvıların verilmiş olup, doğumdan sonra bebeklerin ancak %47,4’ünün ilk bir saatte emzirilmeye başlandığı tespit edildi. Çalışmamızda annenin yaşı, eğitim düzeyi ve çalışma durumunun bebeğin anne sütüyle beslenme süresini etkilemediği görüldü. Çalışmaya katılan annelerin hepsinin doğumdan önce gebelik takibi yaptırmalarına rağmen annelerin ancak %32.7’sinin doğum öncesinde emzirme ile ilgili bilgiyi sağlık personelinden aldığı saptandı.Bununla birlikte çalışmaya dahil edilen annelerin çoğunun emzirme konusundaki bilgilerinin yetersiz, uyglamalarının yanlış olduğu tespit edildi.
Emzirme konusundaki yanlış uygulamaların düzeltilmesi, annelerin anne sütü kullanımının yararları hakkında bilgilendirilmesi ve emzirme dönemindeki bebeklerin beslenmesinde sadece anne sütü kullanımının alışkanlık haline getirilmesi sağlık kuruluşlarının temel hedeflerinden biri olmalıdır. Breastfeeding process is concidered to be an important step for promoting physical and psycologycal infant health due to the fact that the superior aspects of breastfeeding are proven and the new data added in the literature. The World Health Organization recommended that infants be breastfed for up to 2 years old based on the evidence of the benefits of extended breastfeeding. The overview of the experiences of the mothers breastfed for at least 6 months will provide a basis for the realization of this reccomendation. In addition, the understanding of the attitudes of mothers ceased breastfeeding in the early period and the examination of the underlying problems is important in regard of the problems required to be get through.
In this study it was aimed to determine the breast feeding knowledge, attitudes and application of the mothers who have babies between age range of 0-2 years old and the factors influencing them. It was aimed to be useful to the mothers education in regard of breastfeeding by taking precautions for the elimination of the identified deficiencies. The study was conducted between the dates of May 15, 2011 and August 10, 2011, by using a questionnaire.
In our study, the nutrition ratio for breastfeeding has been detected respectively as %72,4, %63,8 and %34,3 in 1st, 3rd and 6th months. It was found that 35% of the infants were given liquids out of breastfeeding as first nutrient, and only 47.4% of the infant were begun breastfeeding within an hour following the birth. The age, education level and working status of the mother were observed not to influence the duration of the breastfeeding. Although all of the mothers had taken prenatal follow up, only 32.7% were found to get a prenatal information about breastfeeding from the health care personnel. Additionally, the majority of the mothers were learned to be inadequate or deficient in the accurate breastfeeding knowledge and breastfeeding application.
The establishment of the routine of extremely breastfeeding and the education of the right breastfeeding knowledge has to become a mission of the healthcare institutions in regard of widespread wrong attitudes in our society.