Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin prematüre doğum sonrası kanguru bakımı ile ilgili bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi
Özet
Amaç: Araştırmanın amacı öğrenci ebe ve hemşirelerin prematüre doğum sonrası kanguru bakımı ile ilgili bilgi düzeylerini değerlendirmektir. Gereç ve Yöntem: Araştırma tanımlayıcı tasarım türünde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini bir vakıf üniversitesinde öğrenim gören hemşirelik ve ebelik öğrencileri; örneklem grubunu 02–06 Mart 2020 tarihleri arasında okulda bulunan ve araştırmaya katılmayı kabul eden 349 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın verileri, araştırmacılar tarafından geliştirilen ve iki bölümden oluşan veri toplama formu aracılığıyla elde edilmiştir. Veri Toplama Formu'nun birinci bölümü öğrencilerin sosyo-demografik özelliklerinin incelendiği 15 sorudan, ikinci bölüm ise kanguru bakımına ilişkin bilgi düzeylerinin incelendiği 23 sorudan oluşmaktadır. Bulgular: Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; öğrencilerin yaş ortalamasının 21,03 ± 1,817 olduğu, öğrencilerin %83,4'ünün kadın, %16,6'sının erkek, %98,6'sının bekâr, %19,2'sinin ebelik bölümü, %80,8'inin hemşirelik bölümü öğrencisi olduğu tespit edildi. Öğrencilerin kanguru bakımı bilgi formunun; tanım ve tarihsel gelişim puan ortalaması 1,83±0,691, uygulanma şekli puan ortalaması 2,84 ± 0,856, bebek açısından yararları puan ortalaması 6,03 ± 1,454 ve anne/ebeveyn açısından yararları puan ortalaması 6,70 ± 1,482 idi. Kanguru bakımı bilgi formu toplam puan ortalamasının ise 17,39 ± 3,155 olduğu belirlendi. Sonuç: Ebe öğrencilerin KBBF toplam puanlarının hemşire öğrencilerden daha yüksek olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin kanguru bakımına ilişkin bilgi düzeylerini yaş, cinsiyet, öğrenim görülen sınıf, öğrencinin çalışma durumu ve klinik uygulamada kanguru bakımı gözlem ve uygulamaların etkilediği belirlenmiştir. Objective: The present study aims to assess the level of knowledge of student midwives and nurses on kangaroo mother care following preterm birth. Materials and Methods: The study was conducted in a descriptive design. The study population consisted of nursing and midwifery students studying at a foundation university, while the study sample consisted of 349 students who were at the school between March 2 and 6, 2020 and agreed to participate in the research. The study data were collected using a two-part data collection form developed by the researchers. The first part of the Data Collection Form included 15 questions analyzing the sociodemographic characteristics of the students, while the second part included 23 questions measuring their level of knowledge on kangaroo mother care. Results: According to the study findings; the mean age of students was 21.03 ± 1.817 years, 83.4% of students were female and 16.6% were male, 98.6% were single, and 19.2% were midwifery students, while 80.8% were nursing students. Of the kangaroo care knowledge form, the mean score was 1.83±0.691 for definition and historical development, 2.84 ± 0.856 for mode of practice, 6.03 ± 1.454 for benefits to the babies, and 6.70 ± 1.482 for benefits to mothers/parents. The total mean score of the kangaroo mother care knowledge form was 17.39±3.155. Conclusion: Midwifery students were found to have higher total KCKF scores than nursing students. It was established that the kangaroo care knowledge of students was affected by age, gender, school year, status of working, and kangaroo mother care observations and applications in clinical practice.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=RjZwH00oMG4iNa5Sgvlgg-jBEgpJTFiDY81ZZ7AW8yyou9Ef6JjN9DSWdIE4UMHchttp://hdl.handle.net/11446/5100