Hemşirelerin parenteral ve enteral beslenme uygulamalarına ilişkin bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi
Abstract
Hemşirelerin Parenteral ve Enteral Beslenme Uygulamalarına İlişkin Bilgi Düzeylerinin Değerlendirilmesi Amaç: Bu araştırma cerrahi, iç hastalıkları, yoğun bakım ve onkoloji-hematoloji ünitelerinde çalışan hemşirelerin parenteral ve enteral beslenme uygulamalarına ilişkin bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi amacıyla gerçekleştirildi. Gereç ve Yöntem: Bu çalışma tanımlayıcı-kesitsel nitelikte bir araştırmadır. İki hastanede gerçekleştirildi ve çalışma örneklemini 142 hemşire oluşturdu. Hemşirelerin enteral ve parenteral beslenme uygulamalarına ilişkin bilgi düzeyleri Enteral Beslenme Uygulamalarına İlişkin Bilgi Formu ve Parenteral Beslenme Uygulamalarına İlişkin Bilgi Formu kullanılarak değerlendirildi. Bulgular: Örneklemin yaş ortalaması 24.24 (SS: 3.36) ve %60.6'sı lisans mezunudur. Hemşire olarak toplam çalışma süresi 46.93 aydır. Hemşirelerin %66.2'si beslenme uygulamaları konusunda eğitim almadığını bildirdi. Hemşirelerin enteral beslenme uygulamaları (13.45±3.31) ve parenteral beslenme uygulamaları konusunda orta düzeyde bilgisi (7.13±2.80) olduğubulundu. Enteral beslenme ürünlerinin saklanma yeri ve süresi, midenin geç boşaldığını gösteren gastrik rezidüel volümü veenteral beslenme tüpleri aracılığıyla ilaç uygulamalarına ilişkin soruların en fazla yanlış yanıtlanan sorular olduğu saptandı (sırasıyla; %78.2, %73.9, %71.1). Parenteral beslenme uygulamalarında sırasıyla; osmolaritesi 900 mOsm/l'den fazla olan solüsyonların verilme yolu (%83.8), parenteral yolla beslenen hastalarda santral kateter aracılığıyla tedavi amaçlı ilaç uygulanabilme durumu (%76.8) ve parenteral beslenme uygulamalarında enfeksiyon riskini arttıran faktörlere ilişkin soruların (%64.8)en fazla yanlış yanıtlanan sorular olduğu belirlendi. Cerrahi birimde çalışan hemşirelerin Parenteral Beslenme Uygulamalarına İlişkin Bilgi Formu ve Enteral Beslenme Uygulamalarına İlişkin Bilgi Formu puanları iç hastalıkları ve yoğun bakım hemşirelerinin puanlarına göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha düşük olduğu saptandı (p < 0.05). Sonuç: Araştırma sonuçları enteral ve parenteral beslenme konusunda bilgi düzeyinin düzenli aralıklarla teorik ve uygulamalı eğitimlerle desteklenmesine gereksinim olduğunu göstermektedir. Anahtar Sözcükler: Enteral beslenme, parenteral beslenme, bilgi düzeyi, hemşire. Evaluation of Knowledge Levels of Nurses about Parenteral and Enteral Nutrition Practices Objective: This study was conducted in order to evaluate the knowledge level about parenteral and enteral nutrition practices of nurses who are working in surgical, internal medicine, intensive care or hematology-oncology units. Material-Method: It is a descriptive and cross-sectional study. The study was carried out at two hospitals, and the sample was composed of 142 nurses. Nurses' knowledge levels of enteral and parenteral nutrition practices were assessed using Knowledge Questionnaire for Parenteral Nutrition Practices and Knowledge Questionnaire for Enteral Nutrition Practices. Results: Mean age of sample was 24.4 (SD: 3.36) and sixty percent (60.6%) of nurses had bachelor's degree. Total working time as a nurse was 46.93 months. Sixty six percent (66.2%) of nurses reported that they were not trained for nutrition practices. It was found that nurses had moderate knowledge about enteral (13.45±3.31) and parenteral (7.13±2.80) nutrition practices. Most common incorrectly answered questions were about storage places and duration of enteral nutrition products, residual gastric volume indicating delayed gastric emptying and medication administration through enteral feeding tubes (78.2%, 73.9% and 71.1%, respectively). The least correctly answers of the questionnaire were about ideal route for transfusion of parenteral solutions with osmolarities greater than 900 mOsm/l during parenteral nutrition practice (83.8%), the status of administration of medications throughthe central intravenous catheter (76.8%) and factors that increase the risk of infection in parenteral practices (64.8%), respectively. Surgical nurses obtained statistically significantly lower means from Knowledge Questionnaire for Enteral Nutrition Practices and Knowledge Questionnaire for Parenteral Nutrition Practices than those working in medical wards or intensive care units (p <0.05). Conclusion: The study results have shown that knowledge of nurses about enteral and parenteral nutrition practices needs to be improved through the theoretical and practical training courses at regular intervals.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=vbVkXe1KChYWNElr1MuLZlh8mdakZw2wDC0hSM-erunk8lVfiSqvOrnfIJzKLU0zhttp://hdl.handle.net/11446/5127