Hemşirelik öğrencilerinin basınç yaraları bakımına ilişkin bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi
Özet
Amaç: Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin basınç yaraları bakımına ilişkin bilgi düzeylerini değerlendirmek ve etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiş tanımlayıcı-ilişki arayıcı bir araştırmadır. Gereç ve Yöntem: Araştırmanın örneklemini, Hemşirelik Yüksekokulu 2. 3. ve 4. sınıf öğrencilerinden araştırmaya katılmayı kabul eden 301 öğrenci oluşturdu. Veriler araştırmacı tarafından hazırlanan "Öğrencilerin Tanıtıcı Özellikleri Formu" ve "Basınç Yaraları Bakımına İlişkin Bilgi Düzeyi Soru Formu" kullanılarak toplandı. Verilerin analizinde; frekans, aritmetik ortalama, standart sapma, yüzde gibi betimsel istatistiklerden karşılaştırma için t testi, pearson ki-kare test, fisher's exact test ve fisher-freeman-halton exact test, tek yönlü varyans analizinden yararlanıldı. Bulgular: Değerlendirme sonuçlarına göre öğrencilerin Basınç Yaraları Bakımına İlişkin Bilgi Düzeyi Soru Formu, toplam puanlarının 30 üzerinden 22,73±3,41 olduğu belirlendi. Öğrencilerin basınç yaraları bakımı ile ilgili bilgi düzeyleri ile cinsiyet, yaş, çalışma durumu, öğrenim gördüğü sınıf, mezun oldukları lise türü, hemşire olarak çalışma durumları, basınç yarası konusunda eğitim alma, basınç yarası olan hasta ile karşılaşma ve basınç yarası olan hastaya bakım verme, basınç yarası bakımına yönelik hemşirelik uygulamalarını yeterli bulma durumları arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki olduğu saptandı. Sonuç: Çalışma sonuçlarına göre, hemşirelik öğrencilerinin basınç yaraları bakımı ile ilgili bilgi düzeyleri geliştirilmesi gereken bir düzeydedir. Bu nedenle lisans eğitimi süresince basınç yarası konusunda teorik bilginin tekrarlanması ve klinik uygulamalarla pekiştirilmesi önerilebilir. Objective: In this study, descriptive-correlational research methods were adopted to assess the knowledge levels of nursing students regarding pressure ulcers care and identifying the factors that affect it. Material and Method: The sample of research consists of 301 students who took the theoretical course in pressure ulcers and agreed to participate which was 2nd, 3rd, and 4th-grade students studying at the Nursing Department of the Florence Nightingale Hospital. The data was collected using the "Form of Introductory Characteristics of Students" and "Knowledge Level Questionnaire on Pressure Ulcers Care". One-way analysis of variance; the t-test, Pearson's chi-square, Fisher's exact, and the Fisher-Freeman-Halton exact tests were adopted for comparison of chosen descriptive statistics methods, frequency, arithmetic means, standard deviation, and percentage for the analysis of data. Findings: The student's total scores regarding the measurement of an online questionnaire were 22,73±3,41 out of 30. It was determined that there is a statistically significant relationship between the findings and the variables; students' gender, age, vocation status, year of education, the type of graduated high school, clinical placement experience as a nurse, having education in pressure ulcers, encountering, and caring a patient with a pressure ulcer, and having sufficient nursing practices for pressure ulcer. Result: There is a need for improvement in the knowledge level of nursing students about pressure ulcers care. Therefore, it can be recommended to implement repetitive theoretical knowledge in pressure ulcers by combining clinical exercises during undergraduate education.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=CG8WvdvvxJP04Unr7Yecf2mij_6JonjM_M8jjTDbU3V7wjg3LSv27uF55fv8QmWYhttp://hdl.handle.net/11446/5131