Hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamalı eğitim döneminde stres düzeylerinin değerlendirilmesi
Abstract
Amaç: Bu araştırma; lisans öğrenim sürecinde Hemşirelik Esasları, İç Hastalıkları Hemşireliği, Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği, Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği, Halk Sağlığı Hemşireliği, Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, Hemşirelikte Yönetim, Hemşirelikte Eğitim gibi klinik uygulamaları ile uygulamalı ve seçmeli derslerde hemşirelik bölümü öğrencilerinin yaşadıkları stres düzeylerinin belirlenmesi ve değerlendirilmesi amacıyla tanımlayıcı olarak planlandı. Gereç ve Yöntem: Araştırma evrenini, İstanbul Bilim Üniversitesi Florence Nightingale Hastanesi Hemşirelik Yüksekokulu eğitimine devam eden 2., 3. ve 4. sınıf öğrencilerinden araştırmaya katılmayı kabul eden 222 kişi oluşturdu. Veriler; araştırmacı tarafından hazırlanan 'Kişisel Özellikler Bilgi Formu' ve 'Hemşirelik Eğitimi Stres Ölçeği' kullanılarak toplandı. Tez çalışması kapsamında, ölçeğin madde-toplam puan korelasyon katsayısı ve Cronbach alfa değerleri hesaplandı. Ölçek puanlarının dağılımı gösterilerek ölçek puanları, öğrencilerin sosyo-demografik ve öğrenim özelliklerine göre fark analizleri karşılaştırıldı ve ölçek puanları arasındaki ilişkiler hesaplandı. Verilerin çözümlenmesinde; frekans, aritmetik ortalama, standart sapma, yüzde gibi betimsel istatistiklerden yararlanıldı. Fark analizlerinde iki bağımsız değişken için t testi, ikiden fazla bağımsız değişken için One-way ANOVA testi ve ilişki analizleri için ise Pearson's korelasyon testi kullanıldı. Bulgular: Bu araştırmada, Hemşirelik Eğitimi Stres Ölçeği puanları arasındaki ilişkiler incelendi. Analiz sonuçlarına göre ölçeğin madde-toplam puan korelasyonlarının 0,29 ile 0,69 arasında değiştiği ve tüm maddelerin ölçek toplam puanı ile istatiksel olarak anlamlı düzeyde ilişkili olduğu saptandı (p<0,05). Hemşirelik Eğitimi Stres Ölçeği toplam puanı ile alt boyut puanları arasındaki ilişkiler incelendiğinde, HESÖ Toplam Puanı ile Akademik Stres alt boyutu arasında istatistiksel açıdan anlamlı, pozitif yönde ve çok yüksek düzeyde olduğu saptandı. (rs: 0,937, p<0,01), Ayrıca HESÖ Toplam Puanı ile Uygulama Stresi alt boyutu arasında ise istatistiksel açıdan anlamlı, pozitif yönde ve çok yüksek düzeyde (rs: 0,931, p<0,01) bir ilişki olduğu belirlendi. Sonuçlar: Çalışma sonuçlarına göre, öğrencilerin klinik uygulamalı eğitim döneminde stres düzeylerinin erken dönemde tespit edilmesi ve strese yönelik çözümler sunulması önerilmektedir. Objective:This research; In the undergraduate education process, clinical applications such as Nursing Principles, Internal Medicine Nursing, Surgical Nursing, Mental Health and Psychiatric Nursing, Public Health Nursing, Women Health and Disease Nursing, Child Health and Disease Nursing, Nursing Management, Nursing Education and nursing in applied and elective courses was planned as a descriptive study for the identification and evaluation of stress levels experienced by students. Materials sand Methods: The simple of research consisted of 222 students who attended the Florence Nightingale Hospital Nursing School of Istanbul Science University and who accepted to participate in the research from 2nd, 3rd and 4th grade students. Datum; was collected using the 'Personal Characteristics Information Form' and 'Nursing Education Stress Scale' prepared by the researcher. Within the scope of the thesis study, the item-total score correlation coefficient and Cronbach alpha values were calculated. By showing the distribution of scale scores, scale scores; the difference analysis was compared according to the socio-demographic and learning characteristics of the student sand relations between scale scores were calculated. In the analysis of the data; descriptive statistics such as frequency, arithmetic mean, standard deviation, percentage were used. For difference analyzes, t test was used for two independent variables, one-way ANOVA test for more than two independent variables, and Pearson's correlation test for relationship analysis. Findings: The relationships between Nursing Education Stress Scale scores in this study were examined. According to the results of the analysis, item-total score correlations ranged from 0,29 to 0,69 and all items were found to be statistically significant with the scale total score(p<0,05).When the relationships between the total scores of Nursing Education Stress Scale and subscale scores were examined, it was found that there was statistically significant, positive and very high level between HSE total score and academic stress subscale. (rs: 0,937, p<0,01). In addition, it was determined that there is a statistically significant, positive and very high level (rs: 0,931, p <0,01) relationship between HESO Total Score and Application Stress sub-dimension. Conclusions: According to the results of the study, it is suggested that stress levels should be determined early in the clinical practice education period of the students and solutions for the strasse should be presented.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=MzP7PYssFqdb3WIjlroAkcFnmZUcDmzAjcFHaQ0xR88SCMXIH-Ne0-qoq6Pk20Pehttp://hdl.handle.net/11446/5135