Sağlık bilimlerinde eğitimlerini sürdüren öğrencilerde sağlık davranışı ve etkileyen faktörler
Özet
Amaç: Demiroğlu Bilim Üniversitesi Sağlık Bilimlerinde eğitimi sürdüren öğrencilerde sağlık davranışları ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Gereç ve Yöntemler: Araştırmanın örneklemini 2019- 2020 eğitim-öğretim yılı'nda Demiroğlu Bilim Üniversitesi'nde öğrenim gören toplam 356 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma; Ebelik, Hemşirelik, Beslenme ve Diyetetik, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon bölümlerinde okuyan birinci ve dördüncü sınıf öğrencilerinin gönüllü olarak katılımlarıyla sağlanmıştır. Araştırmada veriler "Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları II Ölçeği" ve "Sosyo-Demografik Form" kullanılarak toplanmıştır. Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin yaş ortalamaları 21.60±2.97 olup %46.1'i hemşirelik, %11.2'si ebelik, %22.2'si beslenme ve diyetetik, %20.5'i ise fizyoterapi ve rehabilitasyon programında okumaktadır. Öğrencilerin %60.7'si birinci sınıf, %39.3'ü dördüncü sınıf öğrencisidir. Son 6 ay sağlık değerlendirme skorları 1 ile 10 arasında değişmekte olup ortalama 6.40±2.06'dır. Öğrencilerin %34.6'sı sigara kullanmakta iken, %72.8'inin yakın çevresinde sigara kullanan birisi bulunmaktadır. SYBD II Ölçeğinin alt gruplarının değerlendirilmesinde sağlık geliştirilmesinde katkıda bulunulan davranışların içinde en yüksek puan ortalamasının manevi gelişim (26.41±4.37), en düşük puan ortalamasının da fiziksel aktivite (19.06±5.14) olduğu görülebilmektedir. Sonra sırasıyla, kişiler arası ilişkiler (26.17±4.52), sağlık sorumluluğu (22.67±4.88), beslenme (21.40±4.63), stres yönetimi (19.93±4.04) gelmektedir. 2 Sonuç: Öğrencilerin sağlıklı yaşam biçimi davranışları orta düzeyde bulunmuştur. Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını daha iyi bir seviyeye getirebilmeleri için eğitim ve danışmanlık programları düzenlenmesi önerilebilir. Anahtar sözcükler: öğrenci, eğitim, üniversite öğrencisi, sağlığı geliştirme, sağlıklı yaşam biçimi davranışları Objective: It was conducted as a descriptive study in order to determine the health behaviors and affecting factors of students at Demiroğlu Bilim University Health Sciences. Material and Methods: The sample of the study consists of a total of 356 students studying at Demiroğlu Bilim University in the 2019-2020 academic year. Research; It was provided with the voluntary participation of first and fourth year students studying in the departments of Midwifery, Nursing, Nutrition and Dietetics, Physiotherapy and Rehabilitation. The data in the study were collected using the "Healthy Lifestyle Behaviors II Scale" and the "Socio-Demographic Form". Results: The mean age of the students participating in the study was 21.60±2.97, 46.1% of them were studying in nursing, 11.2% in midwifery, 22.2% in nutrition and dietetics 20.5% in physiotherapy and rehabilitation program. 60.7% of the students pantsare first-year student sand 39.3% are fourth-year students. Healt hassess ments coresfor the last 6 month sranged from 1 to 10, with an average of 6.40±2.06. While 34.6% of the students are smokers, 72.8% of them have a cigarettes moker in the irimmediate environment. In the evaluation of the subgroups of the SYBD II Scale, it can be seen that the highest averages core is spiritual development (26.41±4.37), and the lowest average score is physicalactivity (19.06±5.14) among the behaviors that contribute to health promotion. Inter personalrelations (26.17±4.52), health responsibility (22.67±4.88), nutrition (21.40±4.63), stress management (19.93±4.04) comenext, respectively. 4 Conclusion: The students' healthy life style behaviors were foundto be moderate. Itmay be recommended to organize training and counseling programs in order to bring healthy life style behaviors to a better level.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=kScA8XnrRb0WogX-qPGFkkNp4CNQrZZdIYKcbvCU4B5lr9qxkswiFGyaaLOfO80Phttp://hdl.handle.net/11446/5152