Evaluation of the Relationship Between Attitudes Towards Gender Roles and Attitudes Towards Dating Violence of a Group of University Students
Özet
Aim: The aim of this study is to evaluate the relationship between the attitudes towards gender roles and dating violence in a group of university students. Material and Methods: The sample group of this descriptive study consisted of 363 first and second-grade students studying at Bilecik Seyh Edebali University Health Services Vocational School Medical Laboratory Techniques, Child Development, First and Emergency Aid departments in the fall semester of 2018-2019 academic year. “Individual Characteristics Form”, “Gender Roles Attitude Scale”, “Dating Violence Attitude Scale” were used to collect the data. The data were evaluated using the SPSS 21.0 program. Number, percentage, mean, chi-square, Mann Whitney U, Kruskal Wallis and Spearman Correlation tests were used to analyze the data. Results: Female students supported dating violence less than male students and were more egalitarian regarding gender role attitudes. Students who receive social support and think that the society is discriminatory/negative towards girls support dating violence less; those who thought to be neutral were found to be more egalitarian in gender roles. Students who do not support dating violence had a more egalitarian attitude towards gender roles. Conclusion: Gender role attitudes affect attitudes towards dating violence. Female students have more egalitarian attitudes towards gender roles and support dating violence less than male students. It is crucial to determine young people's traditional gender role attitudes and attitudes towards dating violence and change them in an egalitarian direction. Amaç: Çalismanin amaci, bir grup üniversite ögrencisinin toplumsal cinsiyet rollerine iliskin tutumlari ile flört siddetine yönelik tutumlari arasindaki iliskinin degerlendirilmesidir. Gereç ve Yöntem: Tanimlayici tipte tasarlanan çalismanin örneklem grubunu, Bilecik’teki bir üniversitede 2018-2019 Egitim Ögretim yili güz döneminde Saglik Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Tibbi Laboratuvar Teknikleri, Çocuk Gelisimi, Ilk ve Acil Yardim bölümlerinde birinci ve ikinci sinifta ögrenim gören 363 ögrenci olusturdu. Verilerin toplanmasinda “Bireysel Özellikler Formu”, “Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçegi” ve “Flört Siddeti Tutum Ölçegi” kullanildi. Veriler SPSS 21.0 programi kullanilarak degerlendirildi. Verilerin analizinde, sayi, yüzde, ortalama, ki-kare, Mann Whitney U, Kruskal Wallis ve Spearman Korelasyon testleri uygulandi. Bulgular: Kadin ögrencilerin erkek ögrencilere göre flört siddetini daha az destekledikleri, toplumsal cinsiyet rollerine iliskin tutumlarinin daha esitlikçi oldugu belirlendi. Sosyal destek alan ve toplumun kiz çocuguna yönelik ayrimci/olumsuz oldugunu düsünen ögrencilerin flört siddetini daha az destekledigi; nötr oldugunu düsünenlerin ise toplumsal cinsiyet rolleri tutumlarinda daha esitlikçi olduklari tespit edildi. Flört siddetini desteklemeyen ögrencilerin toplumsal cinsiyet rollerine yönelik daha esitlikçi tutumda oldugu belirlendi. Sonuç: Toplumsal cinsiyet rollerine iliskin tutumlar, flört siddetine yönelik tutumlari etkilemektedir. Kadin ögrenciler erkek ögrencilere göre daha esitlikçi toplumsal cinsiyet rolleri tutumlarina sahiptir ve flört siddetini daha az desteklemektedirler. Gençlerin geleneksel toplumsal cinsiyet rolleri tutumlarinin ve flört siddetine yönelik tutumlarinin belirlenmesi ve esitlikçi yönde degistirilmesi önem tasimaktadir.
Cilt
9Sayı
2Koleksiyonlar
- DergiPark [101]