Bir şehir hastanesinde dahili kliniklerde çalışan hemşirelere Pecha Kucha yöntemi ile yapılan temel yaşam desteği eğitiminin etkinliğinin değerlendirilmesi
Özet
Bu araştırma bir şehir hastanesinde dahili kliniklerde çalışan hemşirelere, Pecha Kucha yöntemi ile yapılan temel yaşam desteği eğitiminin etkinliğinin değerlendirilmesi amacıyla, ön test-son test desenli (kontrol grupsuz) müdahale araştırması olarak 01.05.2024 – 15.06.2024 tarihleri arasında yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini bir şehir hastanesinde dahili kliniklerde çalışan 68 hemşire oluşturmuştur. Araştırmada veriler, "Hemşire Bilgi Formu" ve "Temel Yaşam Desteği Konusunda Bilgilerini Ölçmeye Yönelik Sorulardan Oluşan Anket" formları aracılığı ile toplanmıştır. Araştırmaya katılan hemşirelerden onam alındıktan sonra veri toplama formlarını doldurmaları istenmiş, Pecha Kucha yöntemi hazırlanmış olan eğitim uygulanmış ve son test kapsamında veri toplama formları tekrar doldurtulmuştur. Eğitim uygulandıktan bir ay sonra veri toplama formları tekrar uygulanmıştır. Çalışmadan elde edilen verilerin analizinde SPSS 15.0 for Windows programı kullanıldı. Araştırmanın uygulanabilmesi için etik kuruldan ve uygulamanın yapıldığı kurumdan yazılı izinler alınmıştır. Araştırmamıza katılan hemşirelerin; %85,3'ünün (n=58) kadın olduğu, %83,8'inin (n=57) 18-29 yaş aralığında olduğu, %52,9'unun (n=36) görev süresinin 1 yıldan az olduğu, %80,9'unun (n=55) lisans mezunu olduğu belirlendi. Çalışmaya dahil edilen hemşirelerin, ön test doğru cevap ortalamaları 10 (%66,66), son test doğru cevap ortalamaları 12 (%80) bulunurken, 1. ay kontrol test doğru cevap ortalamaları 13 (%86,66) bulundu. Ön test ile son test ve son test ile kontrol testi arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığın olduğu tespit edildi. Yapılan eğitim sonrasında kadın ve erkek cinsiyetin her ikisinde, yaş gruplarında 18-29 yaş aralığında, görev süresinde 0-5 yıl aralığında, eğitim durumunda lisans düzeyinde, çalışılan birimde dahiliye kliniğinde ve eğitim alma durumunda ise her iki durumda da anlamlı farklılığın olduğu tespit edildi. Sonuç olarak; Temel Yaşam Desteği konusunda Pecha Kucha eğitim yöntemiyle verilen eğitim ile hemşirelerin bilgi düzeylerinde artış olduğu sonucuna varıldı. TYD gibi güncellenen ve belli aralıklarla tekrarlanması gereken eğitimlerde Pecha Kucha eğitim yöntemi kullanılabilir. This study was conducted as intervention research with a pre-test-post-test design (without a control group) to evaluate the effectiveness of basic life support education provided through the Pecha-Kucha method for nurses working in internal medicine clinics of a city hospital. The research was conducted from May 1, 2024, to June 15, 2024. The study sample comprised 68 nurses working in internal medicine clinics at a city hospital. Data were collected using the "Nurse Information Form" and a questionnaire consisting of "Questions to Measure Knowledge on Basic Life Support." After obtaining consent from the participants, they completed the data collection forms, underwent the Pecha-Kucha method education, and filled out the data collection forms again for the post-test. One month after the education, the data collection forms were administered again. SPSS 15.0 for Windows was used to analyze the data obtained from the study. Ethical approval and written permission from the institution where the research was conducted were obtained to carry out the study. The results showed that among the participating nurses, the highest proportion were women (85.3%, n=58), aged between 18-29 years (83.8%, n=57), had a Professional experience of less than 1 year (52.9%, n=36), and were bachelor's degree graduates (80.9%, n=55). The mean number of correct answers in the pre-test was 10 (%66,66), the post-test was 12 (%80), and the 1-month follow-up test was 13 (%86,66). Statistically significant differences were found between the pre-test and post-test and between the post-test and follow-up test. The analysis revealed significant differences in gender, age group (18-29 years), Professional experience (0-5 years), educational level (bachelor's), department (internal medicine), and training status. In conclusion, the Pecha-Kucha method increased nurses' knowledge levels regarding Basic Life Support. The Pecha-Kucha method can be used in updated and periodically repeated education like Basic Life Support.
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=htlyhJG97gjBTPjAeWRhPgrmSaljZXq0cgl7APzZQBVDlGcBKsRAxndoAmcK0sX7http://hdl.handle.net/11446/5411