Hemşirelik bakım kalitesi memnuniyet ölçeği uyarlaması: örnek bir çalışma
Künye
Karaca, Anita. (2015). Hemşirelik Bakım Kalitesi Memnuniyet Ölçeği Uyarlaması: Örnek Bir Çalışma. Yayımlanmamış doktora tezi. İstanbul : İstanbul Bilim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.Özet
Bu araştırma, “Hemşirelik Bakım Kalitesi Memnuniyet Ölçeği”nin uyarlama çalışmasını yaparak geçerli-güvenilir bir ölçme aracı olduğunu belirlemek ve hastaların hemşirelik bakım kalitesine ilişkin memnuniyetlerini ve bu memnuniyeti etkileyen faktörleri değerlendirmek amacıyla planlandı. Bu araştırma metodolojik ve tanımlayıcı tipte bir araştırma olarak gerçekleştirildi. Araştırma verilerinin toplanmasında hastaların sosyo-demografik özelliklerini belirlemek amacı ile oluşturulan “Anket Formu” ile “Hemşirelik Bakım Kalitesi Memnuniyet Ölçeği” kullanıldı. Araştırma, özel bir hastanede tedavi görmek için yatan ve araştırmaya katılmayı kabul eden taburcu olacak 635 hastada gerçekleştirildi. Ölçekten alınan en yüksek puanı (1,74 ± 0,856) “Size Verilen Bilgi: Hemşirelerin testler, işlemler, tedaviler ve bunların sonuçları hakkında yaptığı açıklamaların yeterliliği” maddesi alırken, en düşük puanı (1,38 ± 0,657) “Hemşirelerin İlgisi ve Bakımı: Hemşirelerin size gösterdiği saygı, güler yüz ve nezaket düzeyi” maddesi aldı. Ölçeğin güvenilirlik katsayısı 0,98 olarak bulundu. Hastaların %63,9’u “Hastanede kaldığınız süre içinde sunulan hemşirelik bakımının kalitesi”ni mükemmel olarak nitelendirdi. Hastaların ölçek puanları sosyo-demografik özelliklerine göre karşılaştırıldığında; yaş durumu, medeni durum, eğitim durumu ve gelir durumu arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunurken (p<0,001), cinsiyet, meslek ve sosyal güvence varlığı arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı değildir (p>0,05). Sonuç olarak “Hemşirelik Bakım Kalitesi Memnuniyet Ölçeği”nin oldukça yüksek geçerlik ve güvenilirlik göstergelerine sahip ve Türk toplumunda hasta memnuniyetini ölçmek amacıyla kullanılabilir bir ölçme aracı olduğu belirlendi. Ayrıca araştırmanın yapıldığı özel hastanede hastaların hemşirelik bakımından memnuniyet düzeylerinin iyi seviyede olduğu ve dolaysıyla hemşirelerin bakım yaklaşımlarının hastaların beklentilerini karşılamada yeterli düzeyde olduğu görüldü. This research - in which "The Patient Satisfaction with Nursing Care Quality Questionnaire" adaptation study was done - was planned for the purposes of determining whether this questionnaire was a valid/reliable measuring tool or not and evaluating patients' satisfaction with nursing care quality and the factors effecting this satisfaction. This research was done as a methodological and descriptive research. In order to collect data for the research, a "Survey Form" - which was created to specify socio-demographic characteristics of patients - and "The Patient Satisfaction with Nursing Care Quality Questionnaire" were used. The research was done on 635 patients who were staying in a private hospital's for treatment and accepted to participate in the research and were waiting to be released from the hospital. The highest score (1,74 ± 0,856) from the questionnaire was received by the article: “Information Given to You: Adequacy of the statements made by nurses on tests, procedures, treatments and their results”, and the lowest score (1,38 ± 0,657) was received by the article: “Nurse Interest and Care: Respect, friendliness and politeness of nurses for patients.” Questionnaire reliability coefficient was 0,98. 63,9% of patients reviewed the article: “Nursing care quality of the hospital during your stay" as perfect. When the patients' questionnaire scores were compared according to their socio-demographic characteristics; it was found that there was a statistically significant relation between age status, marital status, educational status and income status (p<0,001) and that there wasn't any statistically significant relation between gender, occupation and social security presence (p>0,05). As a result it was determined that “The Patient Satisfaction with Nursing Care Quality Questionnaire” was a highly valid and reliable measurement tool which can be used in Turkish society for measuring patient satisfaction. Besides it was seen that the level of patients' satisfaction with nursing care in the private hospital where the research was done was very well and thus the care approaches of nurses were sufficiently meeting patient expectations.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11446/710Koleksiyonlar
- Hemşirelik [98]