Sağlık bakım hizmetleri yönetiminde vizyon geliştirme tutumunun değerlendirilmesi
Künye
Tasdemir A. Sağlık Bakım Hizmetleri Yönetiminde Vizyon Geliştirme Tutumunun Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. İstanbul : İstanbul Bilim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.Özet
Bu araştırma sağlık bakım hizmetleri yöneticilerinin vizyon geliştirme tutumlarını değerlendirmek amacıyla tanımlayıcı olarak planlanmıştır. Araştırmanın evrenini, İstanbul İli Avrupa Yakasında bulunan beş ayrı özel hastanede çalışan yönetici hemşireler alınmış, örneklem grubunu araştırmaya katılmayı kabul eden 67 servis sorumlu hemşiresi oluşturmuştur. Veriler araştırmacı tarafından literatür doğrultusunda hazırlanan ‘Tanıtıcı Bilgi Formu’ ve ‘Vizyon Geliştirme Tutum Ölçeği’ kullanılarak toplandı. Vizyon Geliştirme alt boyutlarında ‘Yaratıcılık ve Gelişmeye İnanç’ Faktöründe iç tutarlılık (Cronbach Alpha:0,800) yüksekti. ‘Hedeflere Ulaşma İnancı ve Kararlılığı’ Faktörü sorularında iç tutarlılık (Cronbach Alpha:0,587) yüksekti. Etme ve Yön Gösterme’ Faktörü sorularında iç tutarlılık (Cronbach Alpha: 0,781) yüksekti. Verilerin analizinde SPSS 22.0 programı kullanılmıştır. Verilerin tanımlayıcı istatistiksel değerlendirilmelerinde ortalama, standart sapma, oran ve frekans değerleri kullanılmıştır. Değişkenlerin dağılımı Kolmogorov Simirnov testi ile kontrol edildi. Niteliksel verilerin analizinde Kruskal-Wallis, Mann-Whitney U test kullanıldı. Faktörlerin iç tutarlılığı Cronbach Alpha değeri ile ölçüldü. Korelasyon analizinde Spearman korelasyon analizi kullanıldı.
Araştırma sonucunda; servis sorumlu hemşirelerinin vizyon geliştirme tutum ölçeğinden ortalama ort±ss.:51,42±5,26 puan aldığı bulundu. Yöneticilerin yönetim eğitimi alanların vizyon geliştirme tutumu ve alt boyutları yönetim eğitimi almayanlara göre anlamlı olarak daha yüksekti. Toplam kalite yönetimi veya stratejik planlama konularında görev alanların ‘Öncülük Etme ve Yön Gösterme’ puanı görev almayanlara göre anlamlı olarak yüksek bulundu. Herhangi bir sağlık kurumunun kuruluşunda veya organizasyonunda görev alanların ‘Vizyon Geliştirme Tutum’ puanı, 'Öncülük Etme ve Yön Gösterme’, ‘Hedeflere Ulaşma İnancı ve Kararlılığı’ alt faktör puanları, görev almayanlara göre anlamlı olarak daha yüksek bulundu.
Çalışma sonuçlarına göre yönetici hemşirelerin yönetim konularındaki eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi ve periyodik eğitim programlarının oluşturulması önerilmiştir. This study has been designed as a descriptive study with an eye to evaluate the vision development attitudes of health care services managers. The population of the research consisted of manager nurses working in five separate private hospitals in the European Side of Istanbul province while the sample group consisted of 67 nurses in charge of service who agreed to participate in the study. Data was collected by using the “Introductory Information Form” and “Vision Development Attitude Scale” prepared by the researcher in accordance with literature. Internal consistency in “Faith in Creativity and Development” factor in sub-dimensions of Vision Development) was higher (Cronbach's alpha: 0,800). Internal consistency was higher in “Faith and Determination in Achieving Targets” factor questions (Cronbach's alpha: 0.587). Internal consistency was higher in “Leading and Guiding” factor questions (Cronbach's alpha: 0.781) were higher. SPSS 22.0 program was used to analyze the data. Average, standard deviation, rate and frequency values were used in descriptive statistics of the data. Distribution of variables was checked by Kolmogorov–Smirnov test. Kruskal-Wallis Test and Mann-Whitney U test were employed in the analysis of qualitative data. Internal consistencies of the factors were measured by Cronbach's alpha value. Spearman correlation was used in correlation analysis.
As a result of the study it was found that the nurses in charge of services received avr.±ss.:51,42±5,26 points from vision development attitude scale in average. Vision development attitude and sub-dimensions of managers who received management training were found significantly higher than those who did not receive management training. “Leading and Guiding” scores of those working in total quality management or strategic planning were found significantly higher than those who did not work in total quality management or strategic planning. “Vision Development Attitude” scores, “Leading and Guiding” and “Faith and Determination in Achieving Targets” sub-factor scores of those working in any health institution, establishment or organization were found significantly higher than those who did not work in any health institution, establishment or organization. Determination of the educational needs of nurse managers on management issues according to the results of the study and the creation of periodic training programs have been proposed.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11446/729Koleksiyonlar
- Hemşirelik [98]