Lise öğrencilerinin ilk yardım temel uygulamaları ile ilgili bilgi ve deneyimlerinin değerlendirilmesi
Citation
Bizaj, Esra. (2010). Lise Öğrencilerinin İlk Yardım Temel Uygulamaları İle İlgili Bilgi Ve Deneyimlerinin Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul : İstanbul Bilim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.Abstract
Dünya ve ülkemizde kazalara ve dogal afetlere baglı ölümler, ölüm nedenleri arasında genis
bir yer tutmaktadır. Dünya Saglık Örgütü tarafından gelistirilen, temel amacı insan saglıgını
yasam boyu korumak ve gelistirmek olan "21. Yüzyılda Herkes İçin Sağlık" politikasının 21
hedefi arasında 9. Hedef olarak "kazalara baglı yaralanmaların azaltılması" yer almaktadır. Bu
kapsamda tüm toplumun ilk yardım konusunda bilgilendirilmesi ve egitilmesi önem
kazanmaktadır. Bu çalısma lise ögrencilerinin ilk yardım ile ilgili bilgi düzeylerinin
degerlendirilmesi amacı ile 791 ögrenci üzerinde gerçeklestirilen tanımlayıcı nitelikte bir
arastırmadır. Veri toplama öncesi kurum izinleri ve ögrencilerden bilgilendirilmis sözlü onam
alınmıstır. Temel ilk yardım uygulamaları ile ilgili bilgi düzeyi anket formu ile elde edilmistir.
Veriler SPSS (11.5 versiyon) istatistik programı ile analiz edilmistir. Yas ortalaması
16,22±1,19 (yas aralıgı:13-20) olan ögrencilerin %16,2‘si (n=128) “ lk Yardım” dersi
almamıstır. Çalısmada “Acil yardım/ambulans numarası” (%93,9) ve “ lkyardımcı tanımı”
(%90,1) konusundaki bilgi düzeyinin en iyi, “Zehir Danısma Merkezi Numarası”nı (%1,5) ve
“Açık kırık tanımı”nı bilen (%1,6) ögrenci oranının en düsük oldugu belirlenmistir. lk
yardım temel uygulamalarına yönelik bilgi düzeyinin 12.sınıf ögrencilerinde en yüksek
(x±SD: 20,66±3,25, Dagılım:9-34), 9.sınıf ögrencilerinde ise en düsük bulunmustur
(x±SD:19,29±3,9, Dagılım:9-34). Ögrencilik dısında bir iste çalısan ögrencilerin
“Yaralanmalar” alt grubundan daha yüksek puan aldıkları belirlenmistir (Zmwu=-2,44;
p=0,01). “ lk yardım dersi alma durumu”, “son altı ay içinde önemli saglık sorunu öyküsü”,
“son bir yıldaki saglık durumu algısı” ve “yas” degiskenleri yönünden temel ilk yardım
uygulamalarına iliskin bilgi düzeyinde istatistiksel olarak fark saptanmamıstır (p>0,05). Lise
ögrencilerinin ilk yardım temel uygulamalarına yönelik bilgi düzeylerinin arttırılması için “ lk
yardım” dersinin kapsamının genisletilmesi ve uygulamalı olarak verilmesi önemlidir. Death rates caused by the accidents and natural disasters are high both in our country and in
the world. The main objective of “Health for Everyone in 21st Century” policy, developed by
World Health Organization, is to protect human life and develop healthy lifestyles. The ninth
aim of “Health for Everyone in 21h Century” policy is “Reducing Accidental Injuries”. In this
context, training of people and informing the public about first aid is gaining high importance.
This study is a descriptive research and subjected to 791 high school students to assess their
level of knowledge about first aid practices. Prior to data collection, institutional permissions
and informed verbal consent were obtained. The data about the knowledge regarding first aid
practices was gathered using a questionnaire developed by researchers. Data was analyzed
using SPSS (11.5 version) statistical program. The average age of the students is 16.22±1.19
(Range: 13-20), 16.25% of them have not received “First Aid” course. "Emergency
assistance/ambulance number" and “Definition of first aid performer" questions have the
highest correct results with 93.9% and 90.1%, respectively. On the other hand, "Poison
Counseling Center Number" and "Open fracture definition" questions have the lowest correct
results with 1.5% and 1.6% respectively. On level of knowledge for basic first aid practices
scored the highest 12th grade students (x±SD: 20.66±3.25, Range: 9-34), and 9th grade
students scored the lowest on (x±SD: 19.2±3.9, Range: 9-34). Students, working a part-time
obtained higher scores from “Injuries” sub-group than those not working part-time (Zmwu= -
2.44, p=0.01). There was not a statistically significant relationship between level of
knowledge of basic first aid practices and the following variables (p>0.05) such as; “age”,
“receiving a first aid course”, “a history of serious health problems within the last six
months”, and “the perception of the health status”. As a conclusion, it is suggested that there
is need to promote the first aid knowledge and skills of high school students; to establish
comprehensive first aid courses and training programs in schools.
Key Words:
Collections
- Hemşirelik [98]