Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorAkın, Semihaen_US
dc.contributor.authorÖztürk, Ayfer
dc.date.accessioned2016-02-11T13:48:12Z
dc.date.available2016-02-11T13:48:12Z
dc.date.issued2016
dc.date.submitted2016
dc.identifier.citationOzturk A. (2016). Üniversite öğrencilerinin intihara ilişkin bilgi düzeylerinin ve intihar eden kişilere yönelik damgalama tutumlarının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. İstanbul : İstanbul Bilim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11446/908en_US
dc.description11.02.2019 tarihine kadar kullanımı yazar tarafından kısıtlanmıştır.en_US
dc.descriptionİstanbul Bilim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Doktora Programıen_US
dc.description.abstractBu çalışma İntihara Yönelik Damgalama Ölçeği (İYDÖ) ve İntihara İlişkin Bilgi Düzeyi Ölçeği (İBDÖ)’nin Türkçeye uyarlanması, geçerlik ve güvenirlik çalışmasının yapılması, üniversite öğrencilerinin intihara ilişkin bilgi düzeylerini ve intihar eden kişilere yönelik damgalama tutumlarının değerlendirilmesi amacıyla planlanmış metodolojik ve tanımlayıcı nitelikte bir araştırmadır. Araştırma, bir devlet üniversitesinde öğrenim gören öğrenciler (n=1100) ile gerçekleştirildi. Öncelikle ölçeklerin dilsel eşdeğerliği ve kapsam geçerliği sağlandıktan sonra geçerlik ve güvenirlik analizleri gerçekleştirildi. İYDÖ’nin Cronbach alfa güvenirlik katsayısı 0,90 bulundu. İBDÖ maddelerinin Madde Tepki Kuramı’nın tek boyutluluk varsayımını karşıladığı ve 2 Parametreli Lojistik Modele (2PLM) uyum sağladığı belirlendi. İBDÖ’nin en çok bilgi verdiği yetenek düzeyi Teta (Ɵ)=1,5 için ölçeğin güvenirliği 0,72 olarak hesaplandı. Öğrencilerin İBDÖ’nden aldıkları toplam puan ortalamalarının 9,96±3,48 olduğu, ölçek maddelerini toplam ölçek üzerinden %36,88 oranında doğru yanıtladıkları saptandı. Öğrenciler tarafından İYDÖ’nin “Damgalama” alt boyutu maddelerinin onaylanma oranı oldukça düşük olmakla birlikte (%11,5-49,2), İzolasyon/Depresyon” alt boyutu maddelerinin onaylanma oranları diğer alt boyutlara oranla daha yüksek bulundu (%51-86). Sonuç olarak, bu çalışmada ölçeklerin Türkçe formları üniversite öğrencilerinin intihara ilişkin bilgi düzeylerini ve intihara yönelik damgalama tutumlarını değerlendirmek için geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu belirlendi. Öğrencilerin intihara ilişkin bilgi düzeylerinin ve intihara yönelik damgalama alt boyutu puan ortalamalarının düşük olduğu, intiharı daha çok izolasyon ve depresyon ile ilişkilendirdikleri saptandı. Önemli bir halk sağlığı sorunu olan intihar girişiminin önlenmesi amacıyla intihara yönelik damgalayıcı tutumları azaltıcı ve intihar bilgisini arttırmaya yönelik mesajlar içeren psiko-eğitim çalışmaların planlanması, eğitim çalışmalarının etkinliğinin değerlendirilmesi amacıyla eğitim öncesi ve sonrası bu ölçeklerden yararlanılması önerilmektedir.en_US
dc.description.abstractThis research is a methodological and descriptive research which was planned with the aim of adapting "Stigma of Suicide Scale" (SOSS) and "Literacy of Suicide Scale" (LOSS) to Turkish, to performing their validity and reliability study and of evaluating the suicidal knowledge levels of university students and their stigma attitudes towards people committing suicide. The research was conducted on university students at a state university (N=1100). After the linguistic equivalence and content validity of scales were provided, validity and reliability analyses were conducted. The Cronbach’s alpha reliability coefficient of SOSS was found to be 0.90. LOSS articles were determined to have fulfilled the single subscale assumption of Item Response Theory and that they are compliant with 2 Parametric Logistic Model (2PLM) Reliability for the skill level Teta (Ɵ)=1.5 about which LOSS provided most information was calculated as 0.72. It was determined that the average of total points that students got from LOSS was 9.96±3.48 and that they correctly responded the 36.88% of the total scale items. As well as the approval ratio of the “Stigma” subscale of SOSS by students is extremely low (11.5-49.2%), approval ratios of Isolation/Depression items were found to be higher compared to other subscale (51-86%). As a result, in this research it was determined that the Turkish forms scales were reliable and valid measurement tools for evaluating suicidal knowledge levels and their attitudes related with suicidal stigma of university students. It was determined that suicidal knowledge levels and suicidal stigma subscale point averages are low and that they generally correlate suicide with isolation and depression. For prevention of suicide attempts which is an important public health problem it is suggested that these scales should be used with the aim of psycho-education studies containing messages that decrease suicidal induce attitudes and increase suicidal information level, and of evaluation of education studies.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherİstanbul Bilim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccessen_US
dc.subjectintiharen_US
dc.subjectdamgalamaen_US
dc.subjecttutumen_US
dc.subjectbilgi düzeyien_US
dc.subjectgeçerliken_US
dc.subjectgüvenirliken_US
dc.subjectsuicideen_US
dc.subjectstigmaen_US
dc.subjectattitudeen_US
dc.subjectknowledge levelen_US
dc.subjectscaleen_US
dc.subjectvalidityen_US
dc.subjectreliabilityen_US
dc.titleÜniversite öğrencilerinin intihara ilişkin bilgi düzeylerinin ve intihar eden kişilere yönelik damgalama tutumlarının değerlendirilmesien_US
dc.title.alternativeEvaluation of university students’ knowledge of suicide and their stigmatising attitudes towards people who commited suicideen_US
dc.typedoctoralThesisen_US
dc.departmentDBÜ, Sağlık Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.contributor.authorIDTR179750en_US
dc.contributor.authorIDTR22422en_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

  • Hemşirelik [98]
    Hemşirelik Yüksek Lisans ve Doktora Tezlerini içerir.

Basit öğe kaydını göster