Kurumsal performans karnesi (balanced score card) uygulamaları ve bir model önerisi
Citation
Yanar G. (2016). Kurumsal performans karnesi (balanced score card) uygulamaları ve bir model önerisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul : İstanbul Bilim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.Abstract
Sağlık kurumlarında kullanılmakta olan kurumsal performans karnesinin ülkemizde yapılan çalışmalarda sınırlı sayıda olduğu, çalışmaların eğitim ve araştırma hastanelerinde yapıldığı görülmektedir. Bu çalışmanın amacı; sağlık kuruluşlarında önemli bir yere sahip olan hemşirelik hizmetlerinde performans ölçüm yaklaşımlarından biri olan kurumsal performans karnesi modeli sunmaktır. Model önerisi niteliği taşıyan çalışmada nitel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Litaratür araştırması, sağlık kurumları üst yöneticileri ve hemşirelik hizmetleri üst yöneticileri ile yüz yüze görüşmeler yapılarak departman performans yönetim sistemleri hakkında bilgiler elde edilmiştir. Yapılan çalışmada öncelikle performans yönetim sistemi ve performans ölçüm sistemleri anlatılmıştır. Daha sonraki bölümde kurumsal performans karnesi ve hemşirelik hizmetleri için tasarlanmış olan kurumsal performans karnesi model önerisi anlatılmaktadır. Hemşirelik hizmetleri performans karnesi modeli oluşturulmadan önce; hemşirelik hizmetleri için misyon, vizyon, strateji haritası modeli oluşturulmuştur. Kurumsal performans karnesinin boyutları; öğrenme ve gelişme boyutu, klinik süreçler boyutu, hasta boyutu ve finansal boyut oluşturularak performans unsurları hakkında detaylı bilgiye yer verilmiştir. Yapılan model önerisi ile birlikte; kurumsal performans karnesinin sağlık alanında ve departman bazında etkin bir biçimde kullanılabileceği görülmüştür. Kurumsal performans karnesinin kullanımı ile birlikte süreçlerin yalın bir biçimde düzenlenmesi, bakım hizmetlerinin kalitesinin yanı sıra maliyetlerinin de ön planda olması gerektiği vurgulanmıştır. Performans ölçüm parametrelerinde çalışanların yetkinlik düzeyleri, mesleki ve kişisel gelişimleri, takım çalışmaları, aidiyet duygularının gelişmesi, hasta ve çalışan güvenliğinin sağlanması, hasta ve çaluşan memnuniyetinin sağlanması, kaynakların verimli bir biçimde kullanılması gibi unsurların ölçümlenmesi hedeflenmektedir. It is observed in the studies conducted in our country that the number of balanced scorecards, which is used in health institutions, is limited and that these studies are conducted in training and research hospitals. The objective of this study is to propose a balanced scorecard model, which is one of the performance measurement approaches used in nursery services – one of the important areas within health institutions. Qualitative research methods were used in the study that bears the characteristics of a model proposal. Information with regards to the performance management systems of the department was obtained via literature research, and one-on-one interviews with top managers of health institutions and nursery services. Performance management and performance measurement systems are primarily indicated in the conducted study. In the following chapter, the balanced scorecard and the proposed balanced scorecard model designed for nursery services are indicated. Before the preparation of nursery services balanced scorecard model, a mission, vision, and strategy map model are prepared. Detailed information with regards to the performance factors is included by way of creating the dimensions of balanced scorecard, learning and improvement, clinical processes, patient and finance. With the proposed model, it is observed that the balanced scorecard can be effectively used in the healthcare field and on department basis. The existence of balanced scorecard emphasizes the necessity of arranging the processes in a simple way, and that the quality and costs of the nursing services shall be at the forefront. Elements such as competence levels, professional and personal developments, and team works of the employees, the improvement of their sense of belonging, ensuring patient and employee safety and satisfaction, and effective use of the sources are aimed at being measured in the performance measurement parameters.